FloraHolland wil kwaliteit dienstverlening verbeteren

FloraHolland gaat met spoed meer logistiek medewerkers aantrekken. Ook krijgt de bloemenveiling de beschikking over meer fusten en karren. De maatregelen zijn bedoeld om de onvrede van klanten over de kwaliteit van de dienstverlening het hoofd te bieden. Dat bericht het FD van 27 oktober 2017.

De bloemenveiling heeft het afgelopen jaar steken laten vallen in de dienst-verlening aan telers en handelaren, erkent Jack Goossens, voorzitter van de raad van commissarissen van FloraHolland, in het FD. Om de dienstverlening weer naar een hoger niveau te tillen, komen er volgens hem om te beginnen meer logistiek medewerkers en meer fusten en karren bij op de veiling.

Door grote exporteurs wordt al langer geklaagd over storingen en vertragingen. Goossens erkent dat er onvrede is over het tempo van de digitalisering en over de verwerking van transacties. ‘Over twee weken beginnen we met Floriday, een realtime beursplatform waar alle telers en handelaren in een oogopslag kunnen zien wat het aanbod van bloemen en planten is’, meldt Goossens.

Vertrek CEO Lucas Vos aanstaande

Eerder deze maand werd bekend dat CEO Lucas Vos eind dit jaar vertrekt bij FloraHolland. Volgens Goossens is dat Vos’ eigen keuze. ‘Vos is een visionair, een verbinder. Hij heeft de huidige strategie neergezet. Maar nu hebben we volgens Vos een ander type leider nodig. Een CEO die het uitgestippelde beleid kan implementeren.’ Steven van Schilfgaarde, de huidige financieel bestuurder van de veiling, volgt hem op.

Aan Van Schilfgaarde de taak snel het tekort aan logistiek medewerkers, fusten en karren op te lossen. De verwachting van het oude management was dat er door digitalisering en de opkomst van directe verkoop veel minder transacties op de veilingklok zouden plaatsvinden. Het tegendeel bleek waar. Daarom moeten nu veel flexkrachten worden ingehuurd en gaat de veiling duizenden karren en fusten extra bestellen.

Veel inefficiëntie door twee veilingen

Goossens meldt in het FD dat voor de maatregelen een bedrag van 15 miljoen euro zal worden uitgetrokken. Een onderliggend probleem bij FloraHolland is dat negen jaar na de fusie er in feite nog steeds twee veilingen naast elkaar bestaan, met elk een eigen aanvoerbrief voor telers. Dat zorgt voor veel inefficiëntie. Volgens Goossens gaat de nieuwe topman de kwestie nu met voorrang aanpakken.