Supply chain start-ups

mierenhoop

Waarom zijn volwassen bedrijven momenteel zo geïnteresseerd in start-ups? Grote bedrijven zien de wereld om hen heen in rap tempo veranderen met de komst van start-ups, terwijl ze zelf te log en bureaucratisch zijn geworden om snel te wenden. Daarom kijken deze traditionele bedrijven naar hoe start-ups denken en werken. Bedrijven die willen innoveren, hebben de bestseller De Lean Startup van auteur Eric Ries uit 2011 gelezen. Hierin beschrijft hij hoe succesvolle start-ups heel snel een minimaal levensvatbaar product op de markt zetten en testen. En wanneer het ontwikkelde product niet meteen slaagt, draait (‘pivot’) de start-up het totdat de propositie wél succesvol is.

Ries is zich na het succes van dit boek gaan realiseren dat gevestigde bedrijven het vermogen missen snel met nieuwe producten en nieuwe ondernemingsmodellen te experimenteren zonder bestaande klanten kwijt te raken. In zijn nieuwe boek De Startup Methode beschrijft hij hoe een groeiend bedrijf een ondernemerscultuur behoudt zonder bureaucratisch te worden.

Vanwege deze toenemende interesse voor start-ups ben ik mijzelf ook in deze business gaan verdiepen. Voor een internationaal groepje supply chain executives heb ik afgelopen december bij Startupbootcamp in Amsterdam een sessie georganiseerd waarin drie start-ups elk hun propositie pitchten, net als in het BBC-programma Dragons’ Den. De supply chain-directeuren kregen ieder voor 250.000 euro aan speelgoedfiches om te investeren in nieuwe bedrijven; ze waren zeer enthousiast over deze opzet.

Er werd mij gevraagd welke supply chain start-ups ik allemaal ken. Die vraag, én veel research het afgelopen half jaar, heeft geleid tot onze positioneringsmatrix met Europese supply chain start-ups. We hebben in totaal 53 startende bedrijven uit Europa uitgebreid geanalyseerd en benaderd voor input. Opvallende constatering is dat deze start-ups bij elkaar meer dan 160 miljoen euro aan kapitaal hebben opgehaald; voor investeerders vormen zij blijkbaar een veelbelovende markt.

Supply chain-directeuren zijn geïnteresseerd in start-ups om te zien welke verfrissende oplossingen zij bieden. Maar ook moeten hun bedrijven zelf blijven innoveren. Ik zie mijn eigen bedrijf Supply Chain Media, uitgever van dit magazine, eigenlijk als een eeuwigdurende start-up, die op zoek blijft naar nieuwe trends en businessmodellen. Vandaar ook ons nieuwe initiatief, het evenement inNOWvate, 24 mei, met een eigen Start-up Contest.

Martijn Lofvers
Chief Trendwatcher
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl