De start-up-roedel

mierenhoop

Hoe weten startende bedrijfjes terrein te veroveren? Dat is een cruciale vraag voor start-ups, ook in de supply chain-markt. De afgelopen twee jaar ben ik de markt van supply chain start-ups in Europa structureel aan het bijhouden en breng deze in kaart in de Maturity Matrix van Supply Chain Magazine. Hierin staan de Europese start-ups van maximaal vijf jaar oud. Ik zie nieuwe start-ups verschijnen, een paar wegvallen en een enkeling doorstoten naar een volwassen fase.

Het is nog te vroeg om te concluderen wat start-ups in de supply chain succesvol maakt. Maar onlangs woonde ik een fascinerende presentatie bij van Hugh Jansman, wolvenexpert aan de universiteit van Wageningen. Hij vertelde dat de wolf qua gedrag het meest op de mens lijkt. Wolven zijn sociale dieren die in roedels leven waarin elk beest een eigen rol heeft. Zo’n roedel laat zich vergelijken met een cross-functioneel klantteam. In zijn presentatie noemde Jansman de zeven richtlijnen die een roedel succesvol maken: familie eerst, verdien vertrouwen, leid met vriendelijkheid, de sterkte van de wolf is de roedel, leer de jonge en respecteer de oudere, stop nooit met spelen en blijf nieuwsgierig. In mijn ogen voldoet het bedrijf Virgin van Richard Branson aan al deze richtlijnen, ook nu dit een conglomeraat is van verschillende bedrijven. Het zijn stuk voor stuk roedels met dezelfde principes.

Te weinig oog voor de (Europese) markt

Om te weten te komen hoe commercieel succesvol supply chain start-ups zijn in Europa, hebben we er 41 nader bekeken via een korte enquête van tien vragen. De start-ups blijken overwegend heel optimistisch. Bijna allemaal zijn ze positief over het unieke karakter van hun oplossing. Dit is heel opmerkelijk als je onze redelijk volle Maturity Matrix bekijkt. Blijkbaar hebben de start-ups te weinig oog voor de (Europese) markt. Iets minder dan de helft is positief over hun internationale expansie, wellicht omdat de rest vooralsnog alleen met de lokale markt bezig is. Maar om succesvol in de supply chain te zijn, moeten start-ups wel internationaal terrein veroveren. Het is onvoldoende alleen het eigen territorium in de gaten te houden. Er zijn immers meer roedels actief in dezelfde omgeving.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl