Supply chain-problemen en gestegen kosten nekken Revlon

Revlon

Cosmeticabedrijf Revlon heeft zijn faillissement aangevraagd. Het iconische bedrijf gaat gebukt onder een hoge schuldenlast, verstoringen in de supply chain en stijgende kosten. Toch hoopt het de activiteiten te kunnen blijven voortzetten met een financiering van zijn bestaande kredietverstrekkers, na goedkeuring door de rechtbank. Het gaat daarbij om een bedrag van 575 miljoen dollar.

Revlon kampte de afgelopen jaren niet alleen met een zware schuldenlast, maar ook met grotere concurrentie en het onvermogen gelijke tred te houden met de veranderende schoonheidsidealen. Daarnaast kreeg het te maken met toenemende concurrentie, niet alleen van Procter & Gamble, maar ook van celebrity-lijnen als die van Kylie Jenner. Lijnen die niet veel hoeven te investeren in marketing vanwege hun grote bereik op sociale media.

Problemen verergerd door pandemie

De problemen van Revlon namen toe door de pandemie. Het bedrijf ontkwam eind 2020 nog aan een faillissement door voldoende obligatiehouders over te halen om zijn aflopende schuld te verlengen. De verkoop daalde dat jaar met 21 procent tot 1,9 miljard dollar. In 2022 herstelde de verkoop zich met 9,2 procent tot 2,08 miljard dollar. In het laatste kwartaal, dat in maart eindigde, steeg de omzet met bijna 8 procent.

In de afgelopen maanden had Revlon, net als veel andere bedrijven, te maken met uitdagingen in de supply chain en hogere kosten. Het cosmeticabedrijf meldde in maart nog dat logistieke problemen het vermogen aantastten om aan de orders van klanten te voldoen. Ook gaf het aan gehinderd te worden door stijgende prijzen voor belangrijke ingrediënten en aanhoudende tekorten aan arbeidskrachten.

Revlon wendbaarder geworden

CEO Debra Perelman blijft optimistisch over een goede afloop voor het in 1932 opgerichte bedrijf. Volgens Perelman gebruikte Revlon de pandemie om zich te concentreren op online. Zo startte het merk Elizabeth Arden met één-op-één virtuele consulten. Ook is Revlon volgens Perelman wendbaarder geworden door te snoeien in de ontwikkeling van nieuwe producten en herwint het bedrijf marktaandeel.