Start-up Byways: nooit meer wachten bij een laaddock

Byways

Het in 2020 opgerichte Byways heeft een pragmatische tool ontwikkeld waarmee trucks en warehouses hun logistieke activiteiten beter op elkaar af kunnen stemmen. Dit heeft bij klanten al tot een reductie in wachttijd van meer dan 45 procent geleid, meldt medeoprichter Alexander Palffy.

Iedereen die wel eens een groot distributiecentrum heeft bezocht, weet hoe het eraan toegaat: een gekrioel van vrachtauto’s die spullen komen afleveren of ophalen. Voor alle betrokken partijen is dit een kostbare bron van inefficiency. Chauffeurs moeten wachten tot een dock beschikbaar komt, magazijnpersoneel staat onnodig klaar voor een vrachtauto die te laat arriveert en planners zijn loeidruk met bellen en appen om te zorgen dat alles toch nog enigszins in goede banen wordt geleid. Dat is waar de Duitse supply chain start-up Byways een einde aan wil maken. Met zijn oplossing voor dynamisch time slot & yard management wordt laden en lossen als het goed is een vloeiende operatie en komt er een einde aan het wachten.

Bestaande oplossingen te star

Byways werd opgericht in Berlijn in 2020 door twee jonge entrepreneurs. ‘We zagen dat er grote behoefte was aan een logistieke oplossing die aansloot bij de dynamiek van de sector. De traditionele oplossingen waren hiervoor te star’, vertelt Palffy, die al sinds z’n middelbareschooltijd in magazijnen komt en onder andere voor een digitale freight forwarder werkte. Op de foto staat hij arm-in-arm met zijn compagnon Simon Jordan (rechts), die een PhD heeft in machine learning en acht jaar in dienst was bij Volkswagen Research. ‘Ons doel was een gebruiksvriendelijk platform te ontwikkelen, dat makkelijk is te implementeren en een einde zou maken aan al het gedoe met e-mails en telefoontjes.’

Implementatie in een half uur

De oplossing die Byways bedacht en ontwikkelde is een planningstool, een dashboard en een communicatieplatform ineen. Vrachtauto’s van toeleveranciers, klanten en logistiek dienstverleners kunnen er eenvoudig op worden aangesloten en staan in direct contact met de logistieke hubs. Planners zien op hun dashboards waar zich vertragingen voordoen, hebben direct contact met chauffeurs en kunnen snel een timeslot omboeken. ‘Ons systeem onderscheidt zich van andere yard management-systemen door de eenvoud van de implementatie’, aldus Palffy. ‘Dit kan binnen een half uur en het inwerken gaat heel snel. Verder kan het systeem worden afgestemd op iedere branche, op ieder type magazijn en houdt het rekening met de taal van de chauffeur.’

Niet langer bellen en e-mailen

Het Berlijnse bedrijf is inmiddels aardig succesvol. Het heeft 32 mensen in dienst en meer dan duizend klanten, waaronder fashionretailer Asos, bouwtoeleverancier Cemex en logistiek dienstverlener GXO Logistics. ‘We hebben klanten in de top 10 van grootste logistieke bedrijven ter wereld’, zegt Palffy niet zonder trots. Zeker zo trots is hij op de resultaten die klanten met zijn tool behalen. ‘We zien een aantoonbare daling van meer dan 45 procent in de tijd dat trucks en laad- en losdocks op elkaar moeten wachten. Verder zien we een stijging van de planningsefficiency met meer dan 30 procent. Bedrijven hoeven niet langer te bellen of te e-mailen om hun zending te organiseren.’

Een compleet overzicht van supply chain start-ups vind je in de Maturity Matrix.