SCM kennisbank: Netflix voor supply chain

Netflix

Je bent wat je leest. Dat is het geloof van Supply Chain Media. Al meer dan een decennium publiceert deze uitgeverij van Supply Chain Magazine en de Engelstalige zusteruitgave Supply Chain Movement praktijkartikelen en inzichtelijke visuals voor professionals in print en online. Met SCM WisDome, de digitale Engelstalige kennisbank met machine learning, krijgen gebruikers nu een gepersonaliseerd aanbod van artikelen. Deze ‘Netflix voor supply chain’ geeft bedrijven de mogelijkheid werknemers op een slimme manier van kennis te voorzien.

SCM WisDome is een online applicatie met daarin alle gepubliceerde content van het Engelstalige kwartaalblad Supply Chain Movement sinds 2011. De applicatie biedt een digitale oplossing om de betrokkenheid van supply chain-medewerkers te peilen en te stimuleren. Een belangrijke uitdaging is de ‘onboarding’ van nieuwe collega’s. Met SCM WisDome is in te stellen welke artikelen bijvoorbeeld een pas aangenomen demand planner moet lezen, zodat hij zo snel mogelijk dezelfde kennis als collega’s heeft.

Talenten binnen bedrijven vragen om een eigen benadering. Zij hebben per definitie een grote informatiebehoefte voor hun persoonlijke groei. Bedrijven kunnen deze talenten via SCM WisDome motiveren door hen bewust andersoortige, meer strategische content aan te bieden die past bij hun toekomstige functie(s). Ook het delen van supply chain-kennis binnen een bedrijf is een terugkerende uitdaging. Een supply chain executive wil bijvoorbeeld dat alle collega’s een bepaald artikel gaan lezen. SCM WisDome maakt dit mogelijk.

Zelflerende aanbevelingen

SCM WisDome biedt content aan op basis van persoonlijke voorkeuren. Wanneer een gebruiker voor het eerst bij het platform inlogt, kan deze simpel aanklikken welke bedrijven, personen en onderwerpen hij wil volgen. De online tool toont de eerste content aan de hand van het eigen profiel. Gebruikers kunnen altijd nog hun voorkeuren wijzigen, bijvoorbeeld na een promotie of een carrièreswitch.

Net als in social media is uiteindelijk het leesgedrag bepalend voor wie je bent, en niet zozeer wat je zelf aangeeft. Hoe meer een gebruiker leest, hoe beter SCM WisDome leert wat de echte interesses zijn. De applicatie beveelt op basis van leesgedrag andere content aan. Slimme, zelflerende algoritmes zorgen hiervoor, en niet tags bij gebruikelijke websites. SCM WisDome kent bijvoorbeeld synoniemen, wat het aanbevelen van andere content mogelijk maakt, ook al bezigt de gebruiker andere woorden.

Netflix

Een ander voorbeeld van machine learning is het aanbevelen op basis van ‘uncommon commonalities’: niet de content die de massa nuttigt, maar juist datgene wat bijzonder opvalt. Dit is vergelijkbaar met aanbevelingen van ‘trending’ series en films bij Netflix, content die de meeste abonnees bekijken. Maar wat als je, net als die ene andere collega, geïnteresseerd bent in documentaires over het coronavirus? En die collega meer series over dit onderwerp heeft bekeken? Dan beveelt SCM WisDome dit soort artikelen juist aan: gemeenschappelijk bijzonder, afwijkend van de massa.

Trending in het bedrijf

Het dashboard van SCM WisDome biedt een overzicht van de meest gelezen en meest gezochte onderwerpen en het aantal (actieve) gebruikers van de applicatie. Ook is te filteren op verschillende supply chain-afdelingen binnen het bedrijf. Dit maakt het mogelijk om diverse trends te onderscheiden. Wanneer bijvoorbeeld artificial intelligence (AI) het meest gezochte onderwerp is, dan is het interessant om te weten voor welke afdeling of functie dit vooral geldt. SCM WisDome biedt de functionaliteit om te zien welke onderwerpen echt leven binnen het bedrijf.

Het platform is inmiddels live voor pilotbedrijven. Met een workshop als kick-off krijgen de eerste gebruikers goed inzicht in de verschillende functionaliteiten van SCM WisDome, zodat zij als interne ambassadeurs kunnen fungeren. Ook krijgen deze bedrijven via periodieke feedback-sessies inspraak op de volgende ontwikkelingen van de applicatie.

Het platform is sinds 1 juli 2020 voor iedereen toegankelijk. In de webshop van Supply Chain Media zijn twee verschillende licenties te koop; één basic (€5 per medewerker per maand) en één uitgebreidere (€10) met een periodieke e-mailnieuwsbrief vol tips & tricks.

Netflix