Innovatie in de supply chain start met verbeeldingskracht

innovatie

Steeds meer bedrijven zijn het afgelopen jaar tot het besef gekomen dat innovatie in de supply chain hard nodig is. Maar hoe doe je dat? Chief trendwatcher Martijn Lofvers van Supply Chain Media legt tijdens inNOWvate Supply Chain Event uit dat innovatie start met verbeeldingskracht. Een nieuwe kennisbank onder de naam WisDome biedt de daarvoor benodigde inspiratie. ‘WisDome helpt om talenten te ontwikkelen en hen nieuwe thema’s te laten verkennen.’ 

Door Marcel te Lindert

Sinds anderhalf jaar zitten we allemaal in een Zoom-modus en switchen we van de ene naar de andere videocall. Voor veel mensen is dat een nieuwe ervaring, maar bijna honderd jaar geleden voorzag de Duitse regisseur Fritz Lang deze ontwikkeling al. In zijn sciencefictionfilm Metropolis uit 1927 liet hij mensen via een videoverbinding met elkaar praten. ‘Dat heet verbeeldingskracht’, stelt Martijn Lofvers.

Verbeeldingskracht is een vereiste voor innovatie. Ter onderbouwing van deze stelling verwijst Lofvers naar het boek ‘The imagination machine’, waarin de auteurs Martin Reeves en Jack Fuller laten zien hoe bedrijven nieuwe ideeën kunnen laten ontspruiten. Daarvoor is allereerst nodig dat mensen zich bewust zijn van de omgeving waarin ze verkeren en daarvan een goed beeld ontwikkelen. Dat heet perceptie. ‘Als we dat combineren met dromen over een nieuwe, andere wereld ontstaat verbeeldingskracht. Dat is wat mensen gebruiken als ze zich een voorstelling maken van de wereld die aan de andere kant van de berg ligt. Lange tijd waren films zoals Metropolis het voorbeeld van verbeeldingskracht, nu zijn dat steeds vaker de games die we spelen’, legt Lofvers uit.

Trendkompas voor supply chain

Supply Chain Media heeft een trendkompas ontwikkeld dat bedrijven helpt om een beeld van de toekomst te ontwikkelen. Daarvoor is het allereerst nodig om te begrijpen wat de impact van megatrends als globalisering, digitalisering, duurzaamheid en de huidige pandemie is. Vervolgens is het zaak om de innovatie-drivers te bepalen, denk aan kosten, duurzaamheid, gemak en personalisatie. Welke innovatie-drivers van belang zijn, hangt af van de bedrijfsstrategie: product leadership, operational excellence of customer intimacy.

De volgende vraag is welke innovatie concreet bijdraagt aan de bedrijfsstrategie. ‘We hebben vandaag de dag de beschikking over een heleboel nieuwe technologieën, van machine learning tot blockchain. De grote vraag is hoe je die innovaties moet inzetten. Wanneer zijn ze succesvol en wanneer niet? Gebruik van blockchain is succesvol bij tracking en tracing van hoogwaardige producten, maar is geen oplossing voor alles. Machine learning wordt succesvol toegepast in transportplanning en voorkomt lege vrachtwagens.’

Kennisbank met machine learning

In supply chain zijn het niet zozeer films en games die voor verbeeldingskracht zorgen, maar andere content in de vorm van artikelen. Daarom heeft Supply Chain Media alle content ondergebracht in een kennisbank met de naam WisDome. ‘Kennis wordt in de toekomst alleen maar belangrijker. Computers kunnen data vertalen naar informatie en correlaties in de data blootleggen. Daardoor ontstaat inzicht. Maar wat computers niet kunnen, is verklaren waarom die correlaties bestaan. Daarvoor is wijsheid nodig. Dat is het domein van de mens’, aldus Lofvers.

Onderzoek laat zien dat kennismanagement om meer redenen belangrijk is. Kennismanagement speelt een rol bij de onboarding en het vasthouden van talenten. ‘In WisDome kunnen supply chain professionals hun eigen profiel aanmaken. Welke bedrijven willen ze volgen? Wat is het vakgebied waarin ze zich willen ontwikkelen? Met behulp van machine learning genereert WisDome vervolgens aanbevelingen. Welke artikelen moeten ze lezen? Natuurlijk kunnen ze ook zelf zoeken naar artikelen. Het zoekgedrag en het leesgedrag leidt vervolgens tot nog betere, persoonlijke aanbevelingen.’

Getraind en verbeterd

De eerste pilot met WisDome bij een grote fabrikant van consumentenproducten was geen succes. Het bedrijf kreeg niet de aanbevelingen die het nodig had. ‘Op basis daarvan hebben we het systeem beter getraind en verbeterd’, vertelt Lofvers, die eraan toevoegt dat een nieuwe pilot is gestart met de grootste speelgoedfabrikant ter wereld.

Tot slot levert WisDome niet alleen kennis, maar ook inzicht in het gebruik van de kennisbank. Een dashboard laat onder meer zien op welke onderwerpen wordt gezocht en welke artikelen het meest worden gelezen. Lofvers: ‘WisDome kan helpen om talenten te ontwikkelen en hen nieuwe thema’s te laten verkennen. En als bedrijven in de toekomst eenmaal genoeg data hebben verzameld, kunnen ze misschien voorspellen wanneer een demand planner verveeld raakt en het bedrijf dreigt te verlaten.’