Rabobank: onlineverkoop van bloemen gaat pieken

De groei van de wereldeconomie heeft een gunstig effect op de Nederlandse bloemensector. Zo gunstig zelfs dat de Rabobank
– de belangrijkste financier van agrarisch Nederland – verwacht dat de uitgaven voor bloemen en planten de komende tien jaar met
50 procent zullen groeien. Voor bloemenwebshops voorspelt de bank zelfs een vervijfvoudiging van de omzet. Dat schrijft het FD op 25 september 2017, naar aanleiding van de Rabo-publicatie ‘Nederlandse sierteelt: volop kansen op groei’.

Vooral vanuit Azië zal de vraag naar bloemen enorm toenemen. Volgens directeur Ruud Huirne van Food & Agri Nederland is de onlineverkoop van bloemen en boeketten daar gemeengoed. ‘Met twee klikken heb je in China een prachtige bos bloemen. Dan neem je niet de moeite om naar een bloemist of speciaalzaak te gaan.’ Ook de millennials in Europa zijn er volgens hem inmiddels aan gewend om per app verse bloemen te bestellen.

Particulieren spenderen online momenteel zo’n 2 miljard dollar aan bloemen en planten. De Rabobank verwacht dat de omzet van de webshops de komende tien jaar zal groeien naar ruim 11 miljard dollar. Die groei gaat volgens de bank overigens wel ten koste van traditionele verkoopkanalen: de omzet van bloemisten en speciaalzaken krimpt met 30 procent naar 6,5 miljard dollar per jaar.

Bloomon

In Nederland is Bloomon een van de partijen die als nieuwkomer de onlinebloemenmarkt probeert te veroveren. Het bedrijf, opgericht in 2014, kreeg van investeerders een kapitaalinjectie van tientallen miljoenen. Ook Frederique’s Choice, van ondernemer en voormalig topmodel Frederique van der Wal, timmert vanuit Hengelo Overijssel flink aan de weg met de onlineverkoop van bloemen in Europa. Binnenkort zal Frederique’s Choice ook gelanceerd worden in de Verenigde Staten.

Volgens de Rabobank leidt een koopkrachtstijging elders in de wereld tot hogere bestedingen aan bloemen en planten. Volgens de bank moet de Nederlandse sierteeltsector de blik vooral gericht houden op Azië. De Chinezen zullen in eerste instantie vooral bloemen uit Europa en Afrika kopen, maar geleidelijk ook zelf tot productie overgaan, is de verwachting. ‘Dan is het belangrijk dat we met onze veredeling, kennis van logistieke processen, kassenbouw en levend materiaal bij kunnen dragen aan de ontwikkelingen daar’, aldus de bank in het FD.