Keten Hema raakt verstopt door lockdown-voorraden
Hema wordt keihard geraakt door de lockdown. Per week lijdt de warenhuisketen een verlies van 10 miljoen euro. De voorraden hopen zich op en de distributiecentra puilen uit. Reden voor Hema álle bestellingen voorlopig op te schorten. En het probleem beperkt zich niet tot Hema alleen. ‘Er is sprake van een ketencrash’, stelt Olaf Zwijnenburg, retail-specialist bij de Rabobank, in het AD.
Door de lockdown is Hema volledig aangewezen op de online verkopen. De webshop maakte sinds de winkelsluiting half december een verkoopstijging van 300 procent door. Toch is dat niet voldoende om het omzetverlies van de winkels te compenseren.
Volgens Hema-woordvoerder Frederike van Urk zorgt de webshop nu voor 35 procent van de omzet. ‘Dat betekent dat er nog steeds heel veel spullen níet worden verkocht. Het hoopt zich op, vandaar dat we stappen moeten ondernemen om minder voorraad te krijgen’, aldus Van Urk in het AD.
Distributiecentra overvol
Leveranciers hoeven voorlopig dus geen nieuwe spullen meer te leveren aan de warenhuisketen. De distributiecentra zitten overvol, voornamelijk met producten van Hema’s belangrijkste leveranciers in Azië. Nieuwe bestellingen worden opgeschort. De betalingstermijn voor al geleverde goederen is met dertig dagen verlengd.
Hema, dat eind vorig jaar werd overgenomen door de familie Van Eerd – bekend van Jumbo Supermarkten – en investeerder Parcom, kan volgens Van Urk tot op heden ook geen beroep doen op overheidscompensatie van de voorraden. ‘Wat wij doen is niet illegaal of gek, het is een kwestie van overleven.’
Ketencrash
Olaf Zwijnenburg beaamt dat voorraden voor heel veel winkels momenteel een groot probleem vormen. ‘Ondernemers die niks of nauwelijks iets verkopen, komen niet alleen financieel maar ook logistiek klem te zitten.’ Hij rept van een ‘ketencrash’. ‘Groothandels kunnen hun spullen niet meer kwijt bij de winkels, leveranciers krijgen geen opdrachten meer. Er is nauwelijks nog in- en uitstroom’, aldus Zwijnenburg.