Primark belevert Zuid-Europa vanuit logistiek knooppunt Roosendaal

De regio Roosendaal doet het goed op logistiek gebied. En dat is niet vreemd met een ligging dichtbij de havens van Rotterdam en Antwerpen en met goede ontsluitingswegen naar met name het zuiden. Het waren voor het Ierse modebedrijf Primark de voornaamste redenen om het dc voor de belevering van de groeimarkten Frankrijk en Italië hier te vestigen.

Door Mirjam Hulsebos

In januari opende het dc zijn deuren. In een half jaar tijd is de werk-gelegenheid gegroeid naar 225 fte. ‘Op termijn worden dat er 400’, verwacht site manager Pascal Eijkelenberg van DSV, die het dc voor Primark exploiteert. ‘We kunnen groeien tot een capaciteit waarbij we 450 medewerkers nodig hebben.’

Ook Inditex, het moederbedrijf van onder meer Zara, komt naar Nederland. Naar Lelystad om precies te zijn. Eijkelenberg snapt wel dat Nederland zo geliefd is bij fashion retailers. ‘Natuurlijk speelt de gunstige ligging een rol, maar daarnaast ook de betrouwbaarheid van in Nederland gevestigde logistieke dienstverleners. Er zijn over het algemeen weinig verstoringen, niet binnen de muren van het dc en niet op de weg. Dat is in sommige landen wel anders.’

Hij wil er niet zoveel woorden aan vuilmaken, maar doelt op situaties als boze boeren die snelwegen blokkeren, stakingen en ander ongerief. ‘Omdat modewinkels vandaag de dag heel frequent worden beleverd, worden ze steeds afhankelijker van een betrouwbare supply chain. De winkels van Primark zelf hebben beperkte voorraad; dat legt veel druk op de logistieke operatie. De orders die wij binnenkrijgen, moeten dezelfde dag nog de deur uit.’

Flexibiliteit is key

Vanwege die afhankelijkheid van de supply chain, maakt Primark zorgvuldige keuzes. Het bedrijf doet graag zaken met vaste partners, waaronder DSV, dat in meerdere landen distributiecentra voor Primark beheert. Supply chain director van Primark Martin White benadrukt nog eens het belang van een goed functionerende logistieke keten. ‘Vanuit Roosendaal beleveren wij onze winkels in Frankrijk en Italië. Voor de meeste winkels geldt een levertijd van 24 uur, voor Zuid-Italië 48 uur. Je moet een heel efficiënte operatie hebben, anders lukt dit natuurlijk nooit.’

Naast fysiek efficiënt moet de supply chain ook zeer kostenefficiënt zijn. Primark onderscheidt zich met modieuze kleding voor lage prijzen en heeft dus ook lage marges. Vandaar dat White continu kijkt of het nog wat efficiënter – en dus goedkoper – kan. Daarbij wordt (nu) nog niet de keus gemaakt om de winkels in Nederland ook vanuit Roosendaal te bevoorraden. Dat gebeurt vooralsnog vanuit het dc in Mönchengladbach. Of dit zo blijft, kan White niet zeggen.

‘We herzien ons distributienetwerk continu. We hebben nu dc’s in Ierland, de UK (twee), Duitsland, Nederland, Spanje, Tsjechië en de VS. We groeien snel in Europa. Momenteel hebben we 342 winkels in elf landen. Frankrijk is een sterk groeiland, daar ligt momenteel veel focus op. Roosendaal is prachtig gelegen tussen Rotterdam en Frankrijk, daarom is de keus op deze regio gevallen.’

Of de opening van het depot in Roosendaal ook nog andere verschuivingen in het distributienetwerk tot gevolg heeft, valt volgens White nu nog niet te zeggen. ‘We ontwerpen ons distributienetwerk om flexibel te zijn. In principe kunnen we iedere locatie op het vasteland van Europa vanuit elk dc beleveren. We willen in staat zijn om heel snel te schakelen als dat nodig is.’

Snelle in- en uitslag

Het dc in Roosendaal heeft een vloeroppervlak van bijna 55.000 vierkante meter, de opslagcapaciteit is bijna twee keer zo groot, doordat er ook nog drie tussenvloeren zijn. Het totale aantal SKU’s is circa 10.000. Beneden wordt de liggende kleding opgeslagen in dozen, boven bevindt zich de hangende kleding.

Er is een trend naar steeds meer liggende kleding. Dat is een stuk efficiënter, weet Eijkelenberg. ‘Ongeveer 90 procent van de kleding zit in dozen. Die kun je makkelijker verschepen dan kleding aan hangers. Bovendien vraagt Primark de leveranciers al om de dozen zo te pakken dat wij ze – zonder ze te hoeven openen – meteen kunnen doorleveren aan de winkels.’

Met name de Franse markt, en daarmee ook het dc in Roosendaal, maakt een behoorlijke groei door. Zoals gezegd kan de capaciteit nog verdubbelen. De eerste week van juli werden er 35.000 dozen verscheept. Op dat moment kwamen er circa dertig containers per dag binnen vanuit de Rotterdamse haven, 150 per week. De inkomende goederen arriveren alleen op werkdagen. Op zaterdag vindt er in het dc wel uitslag plaats, maar geen inslag.

Reverse logistics

Primark vindt maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) belangrijk. Het bedrijf is onder meer lid van het Ethical Trading Initiative en het Bangladesh Accord on Building & Fire Safety en werkt mee aan het Sustainable Clothing Action Plan, om maar enkele voorbeelden van duurzame initiatieven te noemen.

Bij MVO hoort uiteraard ook een goed opgezette reverse-keten. De dozen worden na afloop gerecycled tot papieren draagtassen. Ook al het andere materiaal, zoals pallets, folie en hangers, worden mee teruggenomen en waar mogelijk hergebruikt of anders gerecycled. En zelfs onverkochte kleding gaat de recycling in.

White wordt enthousiast als hij vertelt: ‘We ondersteunen de Newlife Foundation for Disabled Children, waarmee Primark een langdurige samenwerking heeft opgezet. Het geld dat we verdienen met de recycling van onverkochte of geretourneerde items komt geheel ten goede aan deze stichting. Voorbeelden van projecten die we hebben ondersteund, zijn het bekostigen van rolstoelen, communicatiehulpmiddelen, verpleegkundige diensten, medisch onderzoek en campagne- en bewustmakingsactiviteiten.’

De transportpartners van Primark zijn specifiek geselecteerd om de retourwagens te gebruiken voor ander klantenwerk, waardoor leeg terugkerende vrachtwagens worden geminimaliseerd. Ook dit heeft uiteraard een gunstige impact op het milieu.

Tot slot: heeft Primark nog plannen voor een webshop om klanten ook op die manier te bedienen? Dat zou immers grote impact hebben op de reverse supply chain. White: ‘Nee, we focussen geheel op het bieden van een unieke fysieke winkelervaring aan klanten. Zo hebben we in onze nieuwere winkels recharge areas waar je zowel je telefoon als jezelf even kunt opladen. En natuurlijk biedt elke winkel gratis wifi.’

Een mooi nevenvoordeel is dat fysieke winkels veel minder retourstromen kennen dan online kledingwinkels. En ook dat werkt weer kostenbesparend en is bovendien milieuvriendelijk.