Pandemie wakkert belangstelling voor bewust consumeren aan

krimp in winkelverkopen

De pandemie versterkt de belangstelling voor bewust consumeren. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Accenture. De resultaten dagen de consumentengoederen- en detailhandels-industrie uit een fundamentele heroverweging te maken hóe de consument daarbij tegemoet te komen.

Het onderzoek maakt duidelijk dat de helft van de consumenten geen goed inzicht heeft in welke merken duurzaam zijn en welke niet. Zeven op de tien consumenten ziet een verplichte, eenvoudige etiketteringsnorm voor producten wel zitten, om zo makkelijk te kunnen zien hoe duurzaam een product is. 65 procent van de consumenten vindt dat de overheid wetgeving moet invoeren om bewust consumeren te bevorderen. Bijvoorbeeld door te komen met een heffing op plastic tasjes. Ook meent 69 procent dat merken meer moeten doen om bewuster consumeren te vergemakkelijken.

Pandemie zet consumenten aan het denken over hun aankopen

‘De pandemie zet consumenten meer aan het denken over de impact die hun aankoopbeslissingen hebben op het milieu en de maatschappij in het algemeen’, zegt Oliver Wright, senior managing director en global lead van Accenture’s consumer goods industry group. ‘De focus van consumenten op zaken als de herkomst van ingrediënten en grondstoffen, de werkmethoden en de milieu-impact van eindproducten en verpakkingen, vraagt van bedrijven dat zij zorgen voor de wendbaarheid en het vermogen om relevant te zijn voor consument en klant, en om beter samen te werken met branchegenoten.’

Belangrijkste manieren om te verduurzamen

Een recent rapport van Accenture schetst ook de belangrijkste manieren voor bedrijven om te verduurzamen. Verkleining van de operationele voetafdruk door waterrecycling bijvoorbeeld, implementatie van netto 0-doelstellingen en meer inzicht in productretouren en -vernietiging. Maar ook door het implementeren van circulaire bedrijfsmodellen om zo product- en verpakkingsafval te verminderen. Ook is het advies robuuste en inclusieve waardeketens te bouwen door het creëren van gelijke kansen voor toeleveranciers, het beschermen van mensenrechten en het verstrekken van een leefbaar loon voor alle werknemers.