Start-up Avy wint Blue Tulip Award voor Mobility

Avy

De Amsterdamse start-up Avy is onderscheiden met een Blue Tulip Award in de categorie Mobility. Avy produceert vleugeldrones die uitsluitend voor goede doelen worden gebruikt. Met de jaarlijkse uitreiking van de awards wil Blue Tulip initiatieven uit binnen- en buitenland erkennen die innovatie stimuleren en versnellen in Nederland.

De winnaars van de jaarlijkse innovatiewedstrijd werden op 11 juni bekendgemaakt in samenwerking met Accenture, Boom Chicago en RTLZ in een digitale finaleshow. In het livestream-programma sprak RTLZ-presentator Roland Koopman met Frank Rennings, Managing Director Innovation bij Accenture Nederland, en met de voorzitters van de acht expertjury’s die alle innovatieve concepten beoordeelden, over de betekenis en het belang van innovatie in Nederland.

Omdat de halve finale als gevolg van de Covid-19-uitbraak niet kon doorgaan, hielden de tien finalisten per categorie op de finaleavond zelf hun digitale pitch vanuit huis. De hosting hiervan was in handen van Boom Chicago. Op basis van de pitches werden later in de avond de acht winnaars bekendgemaakt. Naast de award, die alle winnaars nog thuisbezorgd krijgen, ontvangen zij advies, workshops en mediawaarde van de verschillende partners van de Blue Tulip Awards.

Avy-drones

In de categorie Mobility was de winst dus voor producent van vleugeldrones Avy, die de drones inzet voor medische leveringen en eerstehulpoperaties. De drone is autonoom, ontworpen voor lange afstanden en bovendien gemaakt om op moeilijk bereikbare plaatsen te komen. Zo wordt dringende gezondheidszorg toegankelijk gemaakt voor iedereen die dat nodig heeft. Daarnaast werden awards uitgereikt in de categorieën Health, Nutrition, Living & Working, Security, Climate, Education en Finance.

Volgens Frank Rennings van Accenture Nederland is het juist nu van belang om gezamenlijk innovatie naar een hoger niveau te brengen. ‘Dat is waar de Blue Tulip Awards voor staan: het vergroten van de impact van het start-up-ecosysteem waarin we veelbelovende start-ups koppelen aan innovatiepartners, investeerders en accelerators. Door samen te werken, kunnen we de manier waarop we werken en leven verbeteren en ons voorbereiden op de toekomst.’

Naamsverandering

De Blue Tulip Awards zijn de opvolger van de Accenture Innovation Awards. Er werd voor deze naamsverandering gekozen om de slagkracht verder te vergroten en groei te stimuleren. Accenture wil zo meer samenwerkingen aangaan en beginnende ondernemers een podium bieden. Samen met zijn partners kan Accenture start-ups helpen om hun innovatieve producten en oplossingen onder de aandacht te brengen. Daarnaast kunnen start-ups hun oplossingen verder uitrollen via het Blue Tulip Awards-netwerk.