Nieuwe app verstrekt Pfizer meer inzicht in toeleveringsketen

Pfizer

Voor een biofarmaceutisch bedrijf met de afmetingen van Pfizer is het tot stand brengen van een goed inzicht in de toeleveringsketen een gigantische klus. Hoewel de supply chain van het farmaceutische bedrijf zeer complex is, is met het E2E ITV-project het vermogen om een zending in real time te volgen, binnen handbereik.

Pfizer is als biofarmaproducent actief in ruim 175 landen en heeft een productlijn van meer dan 24.000 SKU’s. In 2016 lanceerde het bedrijf het Highly Orchestrated Supply Network, oftewel HOSuN, een netwerk belast met het versterken van de supply chain-activiteiten bij alle klanten, zowel intern als extern. De Intercompany Operations (IO)-groep van HOSuN bestaat uit collega’s die wereldwijd meer dan 17.000 luchttransporten, 1700 zeetransporten en 34.000 oppervlaktetransporten per jaar beheren. Het team plant, bewaakt en volgt zendingen op, zodat aan de verwachtingen van de klant kan worden voldaan.

Het was een vurige wens van het IO-team te kunnen beschikken over een mobiele app, die bestaande informatie en moderne communicatietechnologie zou combineren. De app moest alle belanghebbenden in staat stellen proactief toegang te krijgen tot relevante gegevens op een innovatieve, digitale en gebruiksvriendelijke manier. Om dat te bewerkstelligen werd begin 2016 het E2E ITV-projectteam opgericht. Via een hackathon werden de belangrijkste vereisten vastgesteld: om informatie te delen via een mobiele app waren flexibele en gepersonaliseerde dashboards nodig om gegevens te bekijken; tools voor interne en externe prestatiemeting en anticipatie op de werklast; en de realisatie van één centrale bewaarplaats.

Tool informeert gebruikers proactief

Die vereisten vormden de basis voor de nieuwe tool. Voor zendingen die als ‘urgent’ zijn aangemerkt, informeert de tool gebruikers ook proactief over wijzigingen door meldingen te verzenden. Dezelfde functionaliteit is ook beschikbaar voor niet-urgente verzendingen waarbij de gebruiker een ‘favoriet’ kan markeren om zo proactief van informatie voorzien te worden. Iedere belanghebbende in de toeleveringsketen wordt ook op de hoogte gebracht van de definitie van urgentie van een zending en hoe alle partijen deze zendingen dienen uit te voeren, waardoor fouten en vertragingen worden voorkomen.

Door gebruik te maken van de gegevens die in de loop van de tijd in de centrale databank zijn verzameld, kunnen bovendien trendanalyses uitgevoerd worden om te kijken op welke vlakken verbeteringen mogelijk zijn die voordelen voor de totale supply chain opleveren. De tool biedt Pfizer daardoor nu meer inzicht in de toeleveringsketen en verandert de manier waarop supply chain-teams werken. Elk team heeft nu toegang tot dezelfde bron over de status van een zending. Daardoor kan synchroon met andere teams gehandeld worden om die zending zonder vertraging uit te kunnen voeren.

Bron: SupplyChainBrain