Nederlandse initiatieven die de fashion-industrie een stukje groener maken

fashion-industrie

Dat de fashion-industrie enorm vervuilend is, is inmiddels genoegzaam bekend. Chemicaliën, CO₂-uitstoot, dead stock en waterverbruik staan een duurzame productie in de weg. Toch zijn er initiatieven om de industrie een beetje groener te maken, ook in Nederland. RTL Nieuws sprak een drietal ondernemers die ieder op hun eigen manier een steentje bijdragen. Transparantie is daarbij van groot belang.

Atelier A Beautiful Mess van Naz Kawan (foto) produceert duurzaam én heeft ook een sociale missie. ‘Kleermakers zijn grotendeels onzichtbaar in de hele supply chain. Het zijn de belangrijkste spelers, maar ze worden volledig weggestopt’, aldus Kawan. In haar atelier werken mensen die, net als zijzelf, een vluchtelingenachtergrond hebben. ‘Er zit heel veel vakmanschap in de regio van Syrië en Afrika. Het zou zonde zijn die talenten hier niet te benutten.’

Volgens Kawan kan de fashion-industrie alleen met een integrale aanpak duurzamer worden en op termijn volledig circulair produceren. Zelf heeft ze een samenwerkingsverband met Sympany, een bedrijf dat oude kleding inzamelt via containers op straat. Hiervan maakt A Beautiful Mess nieuwe producten. Ook hergebruikt Kawan de onverkochte voorraad – dead stock – van grote merken. Ze is van mening dat er in de materialensector nog veel winst te behalen valt en hoopt ook dat steeds meer textiel in Nederland zal worden geproduceerd.

Studio Anneloes: ‘Fast fashion heeft verkeerde wending genomen’

Het kledingmerk Studio Anneloes van Anneloes van der Heijden en haar man Jan-Willem van Loon wilde ook af van snelle en grote collecties die ver weg worden geproduceerd. ‘Fast fashion heeft jammer genoeg een heel verkeerde wending genomen’, stelt Van Loon. ‘Het zou eigenlijk moeten gaan over snel inspelen op de wens van de consument, maar nu staat het voor veel kopen en snel weggooien.’ Studio Anneloes gebruikt daarom stoffen uit Italië; de collectie wordt in Polen geproduceerd tegen een eerlijk loon. Ook gaat het merk voor kwaliteit, zodat een kledingstuk langer meegaat.

Daarnaast heeft Studio Anneloes een methode ontwikkeld om meer transparantie te bieden over de milieu-impact van haar kleding. De stoffenleverancier verzamelde daartoe alle milieudata van het productieproces, van iedere meter stof. ‘De exacte milieu-impact van zestien verschillende elementen, waarvan watergebruik en CO₂-uitstoot de belangrijkste zijn’, meldt Van Loon. Aan Studio Anneloes vervolgens de taak die informatie aan te vullen met alle andere data, zoals transport- en productiekosten. Inmiddels kan exact uitgerekend worden wat de milieu-impact van een kledingstuk is.

‘Wat daar uniek aan is, is dat onze data dynamisch aan elkaar gekoppeld zijn. Op het moment dat de stof wordt geverfd met een nieuwe, duurzame verfmachine die minder water verbruikt, is dat meteen terug te zien in onze verzameling van data’, aldus Van Loon. Via een QR-code op het label van ieder kledingstuk is nu precies te zien wat de impact is op het milieu. Van Loon: ‘Je kan niet verduurzamen als je niet weet waar je nu staat. Wij weten precies waar de hotspots zitten in onze voetafdruk. Op basis daarvan kun je doelen stellen en verduurzamen.’

Atelier Jungles: ‘Duurzaam in de praktijk vaak duur’

Duurzaam staat in de praktijk vaak gelijk aan duur, merkte Giselle van der Star van Atelier Jungles. Eén van de dingen die je volgens haar kan doen om kleding niet onnodig duur te maken, is kiezen voor de productie van een goede basiscollectie. ‘Geen onnodige tierelantijnen aan een jas, want daar zit veel arbeidstijd en materiaal in. En de kans dat je na één seizoen al bent uitgekeken op die jas is veel groter.’ Ook koos ze voor productie in een eigen, Nederlands atelier om zo verzekerd te zijn van een duurzame productie en goede arbeidsomstandigheden.

Van de gemeente Den Haag kreeg ze een microkrediet om daarmee een aantal vakmensen aan te nemen. ‘Voor deze mensen is de banenmarkt een uitdaging, omdat ze de taal niet beheersen bijvoorbeeld, maar ze hebben wel de vaardigheden, omdat ze vroeger als kleermaker of coupeuse hebben gewerkt. Bij mij kunnen ze aan het werk tegen een eerlijk loon. Op deze manier kunnen we transparantie garanderen naar onze klanten toe, en als klant koop je een product dat lokaal is ontworpen en geproduceerd, door echte Hagenezen’, aldus Van der Star.

Bron: RTL Nieuws