Zalando test duurzamere bezorgoptie met Fietskoeriers.nl

duurzaamheid

Zalando is in Amersfoort, Arnhem, Nijmegen en Zwolle een samenwerking gestart met bezorgdienst Fietskoeriers.nl. De fietskoeriers van deze dienst, een initiatief van Cycloon Post en Fietskoeriers.nl, bezorgen de pakketjes van het platform voor mode en lifestyle per bakfiets, tussen 17.00 en 22.00 uur. De last mile van het bezorgtraject wordt zo CO2-neutraal.

De pilot is volledig in lijn met Zalando’s duurzaamheidsstrategie om de milieu-impact verder te verminderen. De eigen bedrijfsvoering van Zalando en het bezorgen en retourneren zijn sinds 2019 klimaatneutraal.

‘Onze visie is om een duurzaam modeplatform te zijn met een netto positieve impact op mens en planeet, dat wil zeggen dat we meer teruggeven dan wat we gebruiken’, zegt Masood Choudhry, VP Logistics bij Zalando. ‘Dit testproject is een voorbeeld van deze visie én draagt bij aan een nog betere klantervaring in Nederland. We zijn blij dat we deze samenwerking met Fietskoeriers.nl in verschillende steden kunnen starten en onze klanten nog duurzamer van dienst kunnen zijn’, aldus Choudhry.

‘We zijn erg trots dat we met het grootste online fashionplatform van Europa samenwerken, omdat het ons doel is de bezorgmarkt groener en socialer te maken. Bij bezorging in de avond is de ontvanger vaker thuis, waardoor de aflevering in de meeste gevallen in één keer gedaan kan worden’, zegt Marieke Snoek, algemeen directeur van Cycloon. ‘We bezorgen nu al in ruim dertig steden in Nederland en hopen dat de samenwerking met Zalando andere grote bedrijven inspireert om duurzamere keuzes te maken, zodat we in nog meer steden groen kunnen bezorgen.’

Sterke netwerken met lokale partners

Zalando laat weten actief te investeren in de last mile-dienstverlening door sterke netwerken op te bouwen met lokale partners als Fietskoeriers.nl. Door projecten met regionale vervoerders die gebruik maken van bakfietsen en elektrische voertuigen onderzoekt het nieuwe manieren van milieuvriendelijke last mile-levering om de CO2-uitstoot van bezorgen te verkleinen. Met deze pilots verwerft het platform meer inzicht in de uitdagingen en mogelijkheden van klimaatneutrale last mile-opties. Die kunnen dan weer worden ingezet en gedeeld met huidige en toekomstige partners, aldus Zalando.