Helft professionals voorziet grote impact van ChatGPT op supply chain planning

ChatGPT

Maar liefst 53 procent van de supply chain professionals voorziet een grote impact van ChatGPT op supply chain planning. Dat blijkt uit een enquête gehouden onder 1425 professionals die zich inschreven voor het webinar over het gebruik van ChatGPT in forecasting en demand planning.

De enquête was een initiatief van de Belgische softwareleverancier Garvis samen met Martijn Lofvers van Supply Chain Media en Tineke Kok van koffieproducent JDE en werd gehouden kort na het webinar over deze revolutionaire planningstool.

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat 53 procent van de ondervraagde supply chain professionals een ‘grote impact’ van ChatGPT op supply chain planning voorziet. 26 procent van de respondenten verwacht zelfs een ‘zeer grote impact’ van deze AI-tool (zie cirkeldiagram).

Van reactieve naar proactieve planning met ChatGPT

Met de integratie van ChatGPT in de traditionele planningsprocessen kunnen organisaties overgaan van een reactieve naar een proactieve planning, en van handmatige naar geautomatiseerde processen.

De voordelen van deze overgang zijn volgens Piet Buyck (foto), CEO en medeoprichter van Garvis, een verbeterde nauwkeurigheid van de prognoses en voorraadniveaus, maar ook een beter begrip van de vraag voor iedereen in de organisatie.

Buyck is er dan ook van overtuigd: ‘We zullen de komende maanden en jaren de toepassing van AI in supply chain planning zeker blijven zien.’

ChatGPT