Garvis verbaast het publiek met revolutionaire chatfunctie in planningstool

GenAI

Dat ChatGPT veel meer is dan een leuk speeltje dat lang niet altijd de goede antwoorden geeft, blijkt tijdens Webinar Wednesday. Voor een enthousiast publiek van ruim 600 supply chain professionals uit de hele wereld demonstreert koffieproducent JDE hoe deze AI-tool kan worden gebruikt om te praten met het demand planning-systeem van Garvis. In begrijpelijke taal geeft het systeem antwoord op de meest complexe vragen over vraagpatronen en de veranderingen daarin. Met deze innovatie zet Garvis een nieuwe standaard voor supply chain planning.

Door Marcel te Lindert

Stel je voor dat je kunt chatten met je tool voor demand planning. Dat je kunt vragen wat afgelopen maand de drie bestverkopende producten in een bepaalde productcategorie waren. Dat je vervolgens antwoord krijgt in begrijpelijke taal, inclusief een grafiek met de bijbehorende verkoopcijfers. En dat je ook antwoord krijgt op je vervolgvraag, bijvoorbeeld welk deel van de verkoop het gevolg is van promoties of seizoenseffecten…

Koffie- en theeproducent Jacobs Douwe Egberts (JDE) beschikt over een dergelijke planningstool. De demand planners van JDE hoeven niet langer te navigeren door schermen vol tabellen en grafieken met data en filters om informatie te vinden waarnaar ze niet op zoek waren. ‘Ze kunnen hun vraag nu gewoon intikken. De gevraagde informatie wordt binnen een paar tellen op het scherm getoond’, vertelt Tineke Kok, die binnen JDE verantwoordelijk is voor integrated business planning (IBP). ‘Natuurlijk weet een demand planner hoe hij door het systeem moet navigeren. Maar als je een specifieke vraag hebt, werkt dit sneller en veel intuïtiever.’

Integratie van ChatGPT in Garvis

De tool waarover Kok praat, is het demand planning-systeem van de Belgische scale-up Garvis. De chat-functie is ontwikkeld door de integratie van ChatGPT, de chatbot met artificiële intelligentie die sinds de introductie in november wereldwijd de tongen losmaakt. ‘Het idee voor de integratie van ChatGPT in Garvis ontstond in januari. Een klant vertelde dat Garvis veel meer grafieken moest tonen om interessant te zijn voor grote bedrijven. Dat zette ons aan het denken. Waarom grafieken? Waarom niet ChatGPT? Dan zit je niet vast aan grafieken, maar kun je in feite álles vragen.’

Dat hoeven niet alleen vragen van demand planners te zijn, maar kunnen ook vragen zijn die bijvoorbeeld het management stelt tijdens het overleg aan het eind van de maandelijkse S&OP-cyclus (Sales & Operations Planning). ‘Zou het niet geweldig zijn als de general manager zelf zijn vragen kan intikken? We steken zeeën van tijd in een PowerPointpresentatie waarin het management alle informatie – inclusief uitleg – op een presenteerblaadje aanreikt. Nu hoeven we alleen maar de juiste vragen aan Garvis te stellen’, aldus Kok.

Het verhaal achter de cijfers

JDE maakt al langer gebruik van Garvis om meer inzicht te krijgen in de factoren die van invloed zijn op de vraag. ‘Wij zijn een bedrijf dat wordt gedreven door prijswijzigingen, promoties en nieuwe productintroducties. En door gebeurtenissen zoals Covid-19, waardoor de koffieconsumptie onderweg en op het werk afnam en thuis toenam. Of neem de inflatie, die impact heeft op de koopkracht van consumenten. Het is aan demand planners om al deze factoren te vertalen in een prognose voor zowel de korte als de lange termijn. Garvis helpt ons het verleden beter te begrijpen, zodat we de toekomst beter kunnen voorspellen.’

Garvis biedt demand planners de mogelijkheid elke stijging of daling in het vraagpatroon te koppelen aan een ‘event’ zoals een promotie, prijsstijging, productintroductie of lockdown. Het systeem leert daardoor wat de impact van deze events op het vraagpatroon is. Als die events in de toekomst opnieuw plaatsvinden, houdt Garvis bij het berekenen van de forecast rekening met die impact. Het resultaat is een forecast met een hogere betrouwbaarheid. ‘Het blijft belangrijk om te ontdekken welk verhaal achter de cijfers zit. Demand planners vormen het geweten van ons bedrijf’, stelt Kok.

iPhone-moment voor supply chain planning

Tijdens het webinar legt Piet Buyck, CEO en medeoprichter van Garvis, nauwgezet uit hoe de integratie van ChatGPT werkt. ‘Wat Garvis in feite doet, is het digitaliseren van de inzichten van de demand planners. Die inzichten kunnen we vertalen naar het Large Language Model (LLM) dat de basis vormt van ChatGPT. Elke keer als een inzicht aan Garvis wordt toegevoegd, wordt dat samengevat in een brok informatie die ChatGPT kan gebruiken in zijn antwoorden’, aldus Buyck.

De mogelijkheden worden nog groter als er externe informatie ingebracht kan worden. ‘Dan vertelt de tool niet alleen dat de omzetgroei voornamelijk wordt veroorzaak door promoties, maar ook dat het bedrijf marktaandeel verliest. Die toevoeging plaatst een en ander in een totaal ander perspectief’, stelt Buyck, die spreekt over het iPhone-moment voor supply chain planning. ‘De grote vraag is hoe je complexe processen en technologieën toegankelijker maakt voor mensen. Met ChatGPT wordt gewone taal de interface van deze systemen.’

Sneller beslissingen nemen

Kok ziet grote voordelen in het gebruik van ChatGPT. ‘We kunnen nu veel sneller inzicht krijgen en beslissingen nemen. Ook verkoopmanagers kunnen vragen stellen over de ontwikkelingen in de markt of het productportfolio waarvoor ze verantwoordelijk zijn. Die houden meestal niet van het klikken door systemen.’

Volgens Buyck zijn de mogelijkheden onbegrensd. ‘Gebruikers hoeven niet te klikken naar de juiste grafiek, maar kunnen die gewoon opvragen. We kunnen de chatfunctie gebruiken om de gebruikelijke rapportages te creëren. Maar ze kunnen in de toekomst wellicht ook strategische vragen stellen. Wat moet ik doen om targets te halen? Waarin kan ik het beste mijn geld investeren?’, aldus Buyck.

JDE is inmiddels ook bezig met de roll-out van Garvis naar verschillende landen binnen en buiten Europa. Dat verloopt nu een stuk gemakkelijker. Waarom zou je immers nog veel tijd steken in configuratie van het systeem? Kok: ‘We hebben hetzelfde standaard systeem dat we overal kunnen implementeren. En vervolgens kan iedereen gewoon zijn eigen lokale vragen stellen.’

Het webinar gemist? Terugluisteren kan hier!