Heineken gaat ook de grens over met elektrisch vrachttransport

Heineken

Heineken zet in op elektrisch vrachtvervoer op het traject tussen de brouwerij in Den Bosch en het distributiecentrum in Duisburg. Hiermee kan de bierbrouwer de CO2-uitstoot naar verwachting met 930 ton per jaar verminderen. Het is een nieuwe stap in de overgang naar volledig gedecarboniseerde vrachttransporten van het bedrijf. 

Het is Heinekens ambitie om tegen 2040 een net zero-emissie te bereiken in de supply chain; logistiek vertegenwoordigt nu 12 procent van hun totale CO2-uitstoot. Voor het realiseren van de doelstellingen werd Einride ingeschakeld. Dit bedrijf ontwerpt, ontwikkelt en implementeert vrachtvervoertechnologieën om de overgang naar duurzaam transport te versnellen.

‘Decarbonisatie van logistiek speelt een sleutelrol bij het realiseren van de net zero-ambitie van Heineken. Op dit moment is batterij-elektrisch transport een van de best gepositioneerde technologieën om wegvracht te decarboniseren’, meldt Arjen van der Woude, Director Strategic Sourcing Supply Chain bij Heineken.

‘Einride heeft de kennis, het netwerk en de ervaring om op lange termijn end-to-end elektrische vrachtdiensten aan te bieden onder competitieve voorwaarden. Hun vermogen om voertuigfabrikanten, transportbedrijven, vervoerders, chauffeurs en autoriteiten samen te brengen om de logistiek soepel te organiseren in essentiële delen van ons netwerk maakt hen een geweldige partner’, aldus Van der Woude.

Implementatie van Einride-aanbod

De eerste fase van het project bestaat uit de volledige implementatie van het aanbod van Einride. Dit omvat de inzet van elektrische vrachtwagens die worden aangedreven door hernieuwbare energie, de oprichting van laadinfrastructuur en de integratie van het op artificial intelligence gebaseerde besturingssysteem, Einride Saga, dat het volledige ecosysteem aandrijft.

Een eerste vloot van vijf vrachtwagens, van het model Mercedes eActros 300, zal dagelijks tien volle truckladingen vervoeren over een afstand van ongeveer 540 kilometer per voertuig. De laadinfrastructuur die is gebouwd om de routes van stroom te voorzien, is gebaseerd op de zogeheten Kempower-laadoplossing, geïntegreerd met Saga.

Met behulp van op data gebaseerde inzichten zal Saga de routes optimaliseren, het energieverbruik minimaliseren en nauwkeurig toezicht houden op emissiereducties. In vergelijking met dieselalternatieven weet Einride op deze manier de CO2-uitstoot van de voertuigen van haar zakelijke partners met maximaal 95 procent te verminderen.

Elektrificatiereis die landsgrenzen overstijgt

‘Bij Einride zien we Heineken als een ideale partner op een duidelijk gedefinieerd pad om CO2-uitstoot te verminderen’, stelt Robert Ziegler, General Manager EMEA bij Einride. ‘Aangezien de ambities van Heineken naar net zero zich uitstrekken over de hele supply chain, helpen we hen graag dit doel te bereiken door samen te werken aan een elektrificatiereis die landsgrenzen overstijgt.’

Er liggen inmiddels ook plannen om de samenwerking uit te breiden naar andere Europese landen.