Retailers schrijven ‘historische tender’ uit voor emissievrije containervaart
Een groep internationale retailers verenigd in de Zero Emission Maritime Buyers Alliance (ZEMBA), heeft de containerlijnvaart verzocht biedingen te doen voor de emissievrije verscheping van 600.000 teu. Onder de retailers bevinden zich bedrijven als Amazon, Ikea, Levi Strauss & Co, Meta, Nike, Philips en Unilever. Zij betitelen de gezamenlijke tender als ‘historisch’.
ZEMBA werd in maart van dit jaar opgericht door The Aspen Institute, Amazon, Patagonia en Tchibo met als doel de commerciële inzet van emissievrije scheepvaartdiensten te versnellen. Het eerste lid dat toetrad, was de Inter Ikea Group. Inmiddels sloten zich nog zo’n twintig andere toonaangevende bedrijven aan.
Via de nu uitgeschreven Request for Proposal (RfP) zoeken de retailers naar transportdiensten, van individuele vervoerders of consortia, die ten minste 90 procent minder uitstoot van broeikasgassen veroorzaken dan bij traditionele fossiele brandstoffen het geval is. Rederijen moeten ook over voldoende capaciteit beschikken om gedurende drie jaar 600.000 teu te vervoeren over een afstand van zo’n 11.000 kilometer.
215.000 auto’s
Met de nu uitgeschreven tender wil het bedrijvencollectief een besparing van de CO2-uitstoot realiseren van bijna een miljoen metrische ton; volgens ZEMBA het equivalent van het van de weg halen van 215.000 auto’s. ‘Een historische stap in de strijd tegen klimaatverandering’, aldus Ingrid Irigoyen, directeur van het Aspen Institute Shipping Decarbonization Initiative.
‘De zeescheepvaart is al lange tijd een belangrijke veroorzaker van klimaat- en luchtvervuiling. Pogingen om over te stappen van fossiele brandstoffen zijn op aanzienlijke hindernissen gestuit, waaronder een vermeend gebrek aan vraag van klanten naar vrachtvervoer, wat investeringen en de schaalbaarheid van potentiële oplossingen heeft verstikt’, aldus Irigoyen.
Agressief doel
‘Door nu een agressief doel te stellen, verandert een groep leiders het gesprek. En dit is nog maar het begin, we verwachten dat deze beweging onder toonaangevende klimaatbedrijven snel zal groeien. Dit zal ons in staat stellen om schaalvoordelen, innovatie en een golf van vertrouwen bij investeerders en bedrijven te stimuleren.’
De eerste levering van scheepvaartdiensten op nieuwe, schonere brandstoffen wordt verwacht in 2025.