Greetz wint titel Logistieke Webshop van het Jaar

Greetz

Greetz heeft de titel Logistieke Webshop van het Jaar 2019 in de wacht gesleept. Het online platform voor persoonlijke verrassingen ontving de award op 27 juni tijdens het event E-commerce Live! van Emerce in de Beurs van Berlage in Amsterdam.

‘Wat opvalt bij Greetz is de complexiteit van hun logistieke proces’, verklaarde juryvoorzitter Egbert Guis de winst van het platform. ‘Producten moeten bewerkt worden en de voorraad wordt beheerd op meerdere locaties. Goede timing is nodig tussen alle deelprocessen, evenals consolidatie. De versproducten die het bedrijf levert, zoals taart en gebak, vormen in combinatie met andere bestelde producten een extra logistieke uitdaging.’

Greetz biedt andere opties op piekmomenten

Voor het capaciteitsmanagement wordt volgens Guis gekeken naar de hele keten; voorraadbeschikbaarheid, warehouse- en transportcapaciteit. ‘Hierbij is niet de commercie leidend, maar bewegen ze in samenspel met logistiek. Wat verder opvalt is dat ze op piekmomenten de klant op slimme wijze andere opties bieden, om zo de drukte aan te kunnen. Het draait bij Greetz dan ook echt om het leveren op de beloofde dag.’

Greetz sprong er volgens de jury ook uit vanwege de goede communicatie van het bedrijf met de klant. ‘Dat is extra belangrijk aangezien de klant vaak niet de ontvanger is’, aldus Guis. De andere genomineerden waren Omoda en YourSurprise. Volgens de jury maakte zowel de diversiteit als de overeenkomstigheid van de drie finalisten de beoordeling niet eenvoudig. Guis: ‘Het was, net zoals vorig jaren, een close call.’

Organisatie voor het eerst in handen van Emerce

De award Logistieke Webshop van het Jaar is in 2011 door de gelijknamige stichting in het leven geroepen om webshops te belonen die zich onderscheiden door goede logistieke processen. De award werd voor de zevende keer uitgereikt; dit jaar voor de eerste maal door Emerce. Eerdere award-winnaars waren Flinders (2018), Omoda (2016), Albert Heijn Online (2015), Vente-Exclusive (2014), Futurumshop (2013) en Nespresso (2012).