Kies een agile aanpak om je bedrijf te verduurzamen

agile aanpak duurzaamheid

Steeds meer organisaties realiseren zich dat ze met een duurzamer businessmodel niet alleen iets goeds doen voor de wereld, maar ook voor zichzelf. De bij duurzaamheid horende transparantie helpt je immers risico’s in de supply chain beter te beheersen. Maar ook klanten vragen steeds nadrukkelijker om duurzaam gefabriceerde producten. En op de arbeidsmarkt is een duurzaam imago een pre om talent aan te trekken en te behouden. Op welke manier kan supply chain-transparantie bijdragen aan de MVO-doelstellingen van een bedrijf? En welke tooling staat er tot je beschikking?

Een duurzaam businessmodel wordt in steeds meer sectoren een voorwaarde voor groei. Niet alleen overheden stellen door wetgeving steeds strengere eisen, ook aan afnemerszijde verandert er veel. Klanten betrekken MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) steeds meer in hun keuze, al willen ze er nog niet altijd voor betalen. Daarom is het goed dat er door de verhandeling van CO2-emissierechten nieuwe businessmodellen kunnen ontstaan.

Het bekendste voorbeeld van een bedrijf dat met de handel in emissierechten zijn winst aanzienlijk opkrikt, is Tesla. Dit bedrijf laat ook zien dat één nieuwkomer in de markt voor een dusdanig snelle disruptie kan zorgen dat alle bestaande spelers worden gedwongen tot een radicale omslag in hun denken en handelen.

‘Duurzaamheid is de komende jaren geen thema erbij meer, het wordt de kern van je business’, zegt Audrey Daluz dan ook. Zij is Supply Chain Transparancy Manager bij KPMG Sustainability en is ervan overtuigd dat bedrijven die het onderwerp niet op hun agenda zetten, dit snel zullen gaan voelen in hun resultaten.

Ze is zeer in haar nopjes met haar huidige baan. ‘Ik werk nu meer dan zeven jaar in de tech-industrie én ik heb ervaring in de supply chain. Juist bij het onderwerp duurzaamheid komen die twee werelden samen. Je hebt technologie nodig om transparantie te creëren. … … …

duurzaamheidVerder lezen?

Dit volledige 4-pagina-artikel is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/

Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem dan nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine. >>