Geen CO2-uitstoot bij levering uit Last Mile Box

Last Mile Box

Wanneer gekoelde producten via elektrisch vervoer in een mobiele koelbox worden afgeleverd, vindt er geen CO2-uitstoot plaats. Ook vermindert zo het aantal vervoersbewegingen in Amsterdam. Dat blijkt uit een proef die op initiatief van Leen Menken Foodservice Logistics en Rijkswaterstaat van maart tot mei werd uitgevoerd. De proef vond plaats in Amsterdam-Zuid. Verder onderzoek en de inzet van meerdere mobiele koelboxen kan de resultaten nog verbeteren.

Leen Menken en Rijkswaterstaat werkten voor de proef nauw samen met de gemeente Amsterdam en Foodlogica. Leen Menken liet een mobiele koelbox ontwikkelen, de Last Mile Box. Vanaf een vaste locatie in Amsterdam-Zuid ontvingen consumenten en horeca hun bestellingen van fietskoeriers van Foodlogica. De proef leverde informatie op over de routetijd, gereden kilometers, besparing in CO2-uitstoot en het effect op een gesloten koude keten. Daarnaast kregen de initiatiefnemers inzicht in het gebruik van elektrische voertuigen en de toepassing bij de bezorging aan verschillende doelgroepen zoals het type klanten (consumenten, bedrijven en horeca), de schaalbaarheid en de kosten.

Minder CO2-uitstoot

Doordat er geen CO2-uitstoot meer is tijdens de bezorging vanuit de Last Mile Box, is de totale CO2-uitstoot van Leen Menken in de regio Amsterdam in de periode van de proef met 21 procent gedaald. Bakfietsen deden weliswaar langer over een route, maar het verschil in routetijd tussen een bakfiets en bestelwagen bleef relatief beperkt. Bakfietsen maken gebruik van fietspaden, vermijden drukke wegen, hebben geen last van files en inrijbeperkingen voor auto’s. Ook was de route per fiets korter dan die voor een bestelwagen, omdat fietsers dwars door de binnenstad kunnen rijden.

Zonnepanelen

De proef werd uitgevoerd met één mobiele koelbox. Zonnepanelen zorgen voor energie om de mobiele koelbox te koelen. Tijdens de proef bleek dat de Last Mile Box de temperatuur zelf op peil kan houden. Ook de bakken op de bakfietsen van Foodlogica zijn gekoeld. Hierdoor bleef de koude keten goed gesloten tijdens het leveren van gekoelde producten aan consumenten en horeca.

Er bleken wel aanpassingen nodig aan de software van de routeplanner en aan de grootte en de wendbaarheid van de bakfietsen. De ingezette fietsen kunnen geen vriesleveringen verzorgen. Ook voor grotere leveringen aan de horeca bleken ze niet geschikt. De box zelf blijkt goed te werken en wordt ingezet als mobiele hub, maar kan ook gebruikt worden voor directe leveringen aan de horeca in combinatie met een kleine elektrische truck. Het concept is volgens de onderzoekers ook goed op te schalen naar meerdere boxen op verschillende plaatsen in Amsterdam.