Proef met duurzame bevoorrading in Amsterdam

duurzame bevoorrading

Amsterdam-Zuid is een proef voor duurzame bevoorrading gestart met de Last Mile Box; een mobiele koelbox met producten voor klanten in dit stadsdeel. Elektrische, gekoelde bakfietsen verzorgen daarbij de laatste stap in het logistieke proces, zónder CO2-uitstoot. De proef moet uitwijzen of deze efficiënte, duurzame bevoorrading goed werkt en bijdraagt aan een leefbare stad.

Leen Menken Foodservice Logistics ontwikkelde de Last Mile Box (LMB). Het distributiebedrijf zorgt voor de dagelijkse bevoorrading van levensmiddelen voor bedrijven en particulieren. Bestellingen van verschillende leveranciers worden gebundeld. Initiatiefnemer Leen Menken van het bedrijf: ‘Zo onzichtbaar mogelijk, veilig en 100 procent duurzaam de stad bevoorraden, dat is ons doel met deze proef.’

De proef met de LMB duurt twee maanden. In deze periode bezorgen fietskoeriers van het bedrijf Foodlogica wekelijks ongeveer 400 bestellingen. Zij zorgen met elektrische, gekoelde vrachtfietsen voor de laatste kilometer naar de klant in Amsterdam-Zuid. Het laatste deel van het logistieke bevoorradingsproces gebeurt zonder uitstoot van CO2.

Hightech koelbox

De LMB is een hightech mobiele koelbox die autonoom kan koelen via zonnepanelen op het dak. Hierdoor is de koeling geluidloos. Bij een distributiecentrum in de regio wordt de LMB geladen met vier rolcontainers met levensmiddelen (diepvries, vers en houdbare producten). De LMB bevat acht compartimenten. Door een simpel, maar slim IT-systeem weet de fietskoerier achter welke van de acht deurtjes de goederen staan die hij/zij moet afleveren. Hierdoor vindt het laden en lossen efficiënt plaats en blijven de producten op de juiste temperatuur.

Leefbare stad

‘Om de stad leefbaar te houden, moet de bevoorrading duurzamer en efficiënter. Dat kan alleen als de overheid en de logistieke sector intensief samenwerken. Deze proef is daar een voorbeeld van. Kleine, stille en schone voertuigen zorgen voor minder verkeer en minder overlast door laden en lossen’, aldus Egbert de Vries, wethouder Verkeer en Vervoer, Water en Luchtkwaliteit van de gemeente Amsterdam. De proef met de LMB is een initiatief van Leen Menken en Rijkswaterstaat. Leen Menken en Foodlogica financieren de proef. Rijkswaterstaat en de gemeente Amsterdam dragen bij in de kosten.

Vervolg pilot

Deze andere manier van bevoorraden moet inzicht geven in de effecten op veiligheid en leefbaarheid in de binnenstad. Ook wordt de invloed op de uitstoot van CO2 en logistieke kosten berekend. Menken: ‘Als blijkt dat deze manier van bevoorrading werkt, dan is een vervolg goed mogelijk. Gedacht wordt aan pilots in andere wijken en samen met andere leveranciers. De LMB is namelijk zo ontwikkeld dat er negen boxen op een vrachtwagen passen. De vrachtwagen kan deze boxen op verschillende plaatsen in de stad afleveren. Van daaruit kan een Licht Elektrisch Voertuig (LEV) dit overnemen voor de laatste kilometers naar de klant.’