Bol.com neemt Cycloon over om ook zelf duurzaam te bezorgen

Cycloon

Bol.com is van plan fietskoerier Cycloon over te nemen. Met die overname kan de webwinkel voortaan ook zelf op een duurzame manier (kleine) pakketjes bezorgen. ‘Met het meerderheidsbelang in Cycloon zetten we een nieuwe stap richting onze ambitie om onze directe voetafdruk in 2025 terug te brengen tot 0 gram CO2-uitstoot per pakket’, verklaart Vincent Weijers, directeur Logistiek & Operatie bij Bol.com.

Bol.com besteedt momenteel zijn pakketbezorging nog uit aan externe bezorgdiensten, waaronder PostNL. En ook in de toekomst blijft het bedrijf samenwerken met deze diensten, zegt Weijers (foto). Wel wil de webwinkel serieus werk maken van zijn duurzaamheidsdoelstellingen. De samenwerking met Cycloon draagt daar volgens Bol.com substantieel aan bij.

Geloof in duurzame missie Cycloon

‘We geloven erg in de duurzame en sociale missie van Cycloon. Tegelijkertijd is het voor Bol.com en onze verkooppartners een unieke mogelijkheid de verduurzaming van onze groeiende pakketbezorging te versnellen en onze bezorgcapaciteit uit te breiden. Ook kunnen we het gemak en de service voor onze klanten nog verder verbeteren met flexibele en slimme bezorging’, aldus Weijers.

‘Toewerken naar een duurzame en maatschappelijk verantwoorde last mile is cruciaal voor de toekomst van e-commerce en we zullen blijven samenwerken met al onze bezorgpartners om dit te realiseren’, stelt Weijers. Met het meerderheidsbelang in Cycloon hoopt Bol.com in 2025 volledig klimaatneutraal te kunnen opereren.

Besparing CO2

Cycloon verstuurt met haar landelijke netwerk van fietskoeriers en postbezorgers voor duizenden klanten post en (kleine) pakketten door heel Nederland. Hierdoor wordt nu al jaarlijks 1600 ton CO2 bespaard. Bij het bedrijf werken in totaal zo’n 600 mensen die voordien een afstand tot de arbeidsmarkt hadden.

‘De samenwerking met Bol.com geeft ons de kans om op een nog veel grotere schaal impact te maken’, zegt algemeen directeur Marieke Snoek (foto) van Cycloon. ‘We investeren verder in onze mensen, het netwerk en onze partners. Dat stelt ons in staat de dienstverlening voor onze huidige en nieuwe klanten te verbeteren en verder uit te breiden.’