Foodproducenten blijven dicht bij hun oorsprong

foodproducenten

De Nederlandse foodindustrie floreert en staat wereldwijd in hoog aanzien. Supply Chain Magazine en vastgoedontwikkelaar/-belegger Next Level brachten de markt in kaart. Waar hebben producenten hun productielocaties en welke factoren zijn van invloed op de supply chain footprint? Alles draait om duurzaamheid, dus lokaal sourcen en produceren blijft het devies. Maar dit brengt ook risico’s met zich mee.

Door Harm Beerens

Aan de Hendrik Cornelis Hakstraat in Giessen, een christelijk-agrarisch dorp in Noord-Brabant, staat de productielocatie en het hoofdkantoor van groentefabrikant Hak. Aanpalend aan het complex is sinds de oprichting, in de jaren vijftig, een hele woonwijk ontstaan. ‘In dit dorp ligt onze ontstaansgeschiedenis’, aldus CEO Timo Hoogeboom. ‘De boeren in de omgeving hadden hun seizoensgroenten en de mensen in het dorp wilden die groenten ook in de winter kunnen eten. Het wecken van voedsel in de bekende glazen potten is feitelijk nog steeds onze corebusiness, al zijn de productiemethoden en verpakkingsvormen natuurlijk veranderd. Hak zit nu op een jaaromzet van boven de 100 miljoen euro en we bedienen consumenten in de hele Benelux en Duitsland.’

Het verhaal van Hak is exemplarisch voor waar het grootste deel van de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie voor staat: ooit begonnen als coöperatie van lokale boeren en tuinders die hun melk, groenten, fruit of vlees inbrachten, en nu toonaangevende merken die met innovatieve producten en strak georganiseerde supply chains de internationale markt bedienen. Wereldwijd is Nederland de tweede grootste exporteur van agro- en foodproducten en de nummer 1 op het gebied van productiviteit en ‘resource efficiency’. Met Unilever, FrieslandCampina, Vion en Heineken heeft Nederland een paar van de grootste foodmultinationals ter wereld voortgebracht en veel buitenlandse spelers, zoals Mars, Danone en KraftHeinz, hebben hier een belangrijke vestiging en/of een R&D-afdeling.

Bij oorsprong blijven

Speciaal voor Supply Chain Magazine bracht René Geujen van vastgoedontwikkelaar/belegger Next Level de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie in kaart met daarop de locaties van grote en middelgrote foodproducenten. Wat hierin opvalt, is dat Nederlandse bedrijven dicht bij hun oorsprong zijn gebleven. ‘We zitten al meer dan honderd jaar in Noord-Nederland, zo dicht mogelijk bij de boeren die het juiste type aardappelen voor ons verbouwen’, stelt Edwin de Jonge, Director Site Operations bij Avebe, producent van aardappelzetmeel en -eiwitten. Avebe heeft 1300 medewerkers in dienst en is wereldwijd actief, maar blijft met zijn productielocaties bewust dicht bij de bron. ‘Aardappelen bestaan voor 80 procent uit water, dus die moet je niet over grote afstanden gaan transporteren.’

Voor producent van vleesvervangers Vivera is de locatie van de fabrieken inmiddels niet meer zo heel relevant, constateert supply chain-directeur Pim Pilon. ‘We zitten met drie fabrieken in Holten omdat we hier ooit zijn gestart als coöperatie van regionale Keurslagers, maar inmiddels richten we ons 100 procent op vegetarische producten. Ons belangrijkste ingangsmateriaal is soja dat vanuit de VS wordt geïmporteerd. Dus of je nu in Holten zit of ergens anders in Nederland, maakt op de totale transporttijd of de supply chain-kosten niet uit. Het voordeel van deze locatie in Holten is wel dat er veel weidegrond omheen ligt en er dus goede mogelijkheden zijn om uit te breiden, want dat hebben we wel nodig.’ … … …

foodproducentenMeer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal >>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 2 – 2021.