Digitale transformatie is prioriteit voor fabrikanten wereldwijd

digitale transformatie

Digitale transformatie wordt door 92 procent van de fabrikanten als prioriteit beschouwd. Met het sterk toenemende gebruik van artificial intelligence (AI) en de hooggespannen verwachten daaromtrent zijn ze dan ook bereid te investeren in verbeterd databeheer en nieuwe technologieën. Op die manier hopen ze de visibility en kwaliteit in het productieproces te verbeteren. Dat blijkt uit de Manufacturing Vision Study 2024 van Zebra Technologies.

Het belang van digitale transformatie is groot voor fabrikanten. Daarbij moeten ze echter wel een aantal obstakels overwinnen. Denk aan de kosten en beschikbaarheid van arbeidskrachten, het schalen van technologische oplossingen en de convergentie van informatietechnologie en operationele technologie (IT/OT). Visibility is daarvoor een eerste stap. Het toepassen van AI en andere nieuwe technologieën stelt fabrikanten in staat data effectiever te gebruiken om problemen en projecten te identificeren, erop te reageren en te prioriteren.

‘Fabrikanten worstelen met het effectief gebruiken van hun data, dus ze erkennen dat ze AI en andere technologische oplossingen moeten toepassen om een wendbare, efficiënte productieomgeving te creëren’, zegt Enrique Herrera, Industry Principal for Manufacturing van Zebra Technologies. ‘Zebra helpt fabrikanten om op nieuwe manieren met technologie te werken, zodat workflows geautomatiseerd en verbeterd worden. Zo kan er een goed verbonden fabrieksvloer worden gecreëerd, waar mensen en technologie op grote schaal samenwerken.’

Dichten van de visibility-kloof

Hoewel fabrikanten zeggen dat digitale transformatie een strategische prioriteit is, blijft het bereiken van een volledig verbonden fabriek lastig. Visibility is de sleutel tot het optimaliseren van efficiëntie, productiviteit en kwaliteit op de fabrieksvloer, maar toch bestaat er een grote visibility-kloof. Slechts 15 procent van de Europese fabrieksdirecteuren en 16 procent wereldwijd geeft aan dat ze real-time, work-in-progress-monitoring geregeld hebben over het hele productieproces.

57 procent van de wereldwijde productieleiders – afgezet tegen 49 procent in Europa – verwacht dat ze tegen 2029 de visibility in de productie en de hele supply chain hebben vergroot. Eén derde geeft echter aan dat een belangrijke belemmering voor digitale transformatie is dat IT en OT het eens moeten worden over waar te investeren. Dit verschil in prioriteiten vormt een grote uitdaging voor de voortgang van digitale initiatieven, meent Zebra.

Naast deze belemmeringen geeft 84 procent van de Europese fabrieksdirecteuren en 86 procent wereldwijd aan dat ze moeite hebben om het tempo van technologische innovatie bij te houden. Ook zeggen ze het lastig te vinden om apparaten, sensoren en technologieën veilig te integreren in hun faciliteiten en supply chain.

Werknemers versterken met AI

Uit het onderzoek blijkt verder dat fabrikanten hun groeistrategieën veranderen door werknemers te integreren en te versterken met AI en andere technologieën om hun productie te transformeren en de komende vijf jaar een personeelsbestand met de juiste vaardigheden op te bouwen. Zo is bijna driekwart van de leidinggevenden in de productiesector (71% in Europa, 73% wereldwijd) van plan werknemers om te scholen op het gebied van data- en technologiegebruik.

Zeven op de tien leidinggevenden in de productiesector (70% wereldwijd vergeleken met 62% in Europa) verwacht werknemers te voorzien van technologie die de mobiliteit verhoogt. Tablets (54% in Europa, 51% wereldwijd), mobiele computers (54% in Europa, 55% wereldwijd) en software voor personeelsbeheer (57% in Europa, 56% wereldwijd) behoren tot de technologische hulpmiddelen die leiders in de productiesector implementeren. Daarnaast is 61 procent van plan draagbare mobiele computers te gebruiken om hun veranderende personeelsbestand te ondersteunen.

Managers in de productiesector (C-Suite, IT en OT) begrijpen volgens Zebra dat arbeidsinitiatieven verder moeten gaan dan alleen het verbeteren van de efficiëntie en productiviteit van werknemers met behulp van technologie. Zes op de tien leiders beschouwen permanente ontwikkeling (61% in Europa, 65% wereldwijd), omscholing/bijscholing (66% in Europa, 65% wereldwijd) en loopbaanontwikkeling (63% in Europa, 62% wereldwijd) als een voorname prioriteit om toekomstig talent aan te trekken.

Meer doen met minder middelen

De zoektocht naar kwaliteit is toegenomen omdat fabrikanten in alle segmenten meer moeten doen met minder middelen. Volgens het onderzoek zeggen wereldwijde productieleiders dat de belangrijkste kwesties op het gebied van kwaliteitsbeheer vandaag de dag real-time visibility (28% in Europa, 33% wereldwijd), het bijhouden van nieuwe normen en voorschriften (28% in Europa, 29% wereldwijd), het integreren van data (26% in Europa, 27% wereldwijd) en het handhaven van traceerbaarheid (23% in Europa, 27% wereldwijd) zijn. De plannen van productieleiders om technologie te implementeren, zijn gericht op deze uitdagingen.

In de komende vijf jaar zijn veel fabrikanten van plan om robotica (63% in Europa, 65% wereldwijd), machine vision (66% in Europa en wereldwijd), radiofrequentie-identificatie (62% in Europa, 66% wereldwijd) en vaste industriële scanners (53% in Europa, 57% wereldwijd) te implementeren. Deze automatiseringsoplossingen worden aangedreven door diverse factoren, zoals de noodzaak om personeel hoogwaardige taken te bieden (69% in Europa, 70% wereldwijd), het behalen van service level agreements (69% zowel in Europa als wereldwijd), en het vergroten van de flexibiliteit op de fabrieksvloer (63% in Europa, 64% wereldwijd).