De Stelling: Covid-19 versnelt de digitale transformatie van supply chains

digitale transformatie

Digitalisering, globalisering, duurzaamheid en een pandemie dwingen bedrijven tot het maken van strategische keuzes ten aanzien van hun prioriteiten. Supply Chain Magazine legde een aantal supply chain-directeuren en -talenten diverse stellingen voor. In een online serie komt er telkens één aan bod. Deze week een stelling over de impact van de Covid-19-pandemie op de digitale transformatie.

Stelling: De Covid-19-pandemie versnelt de noodzakelijke digitale transformatie van bedrijven en hun supply chains en maakt de acceptatie door medewerkers en het change management aanzienlijk makkelijker.

Marcel van Rossum, Senior Director Supply Chain Strategy & Deployment bij Johnson & Johnson:

‘Covid-19 zal over een paar jaar worden gezien als de grote drijver achter de versnelde digitalisering van supply chains en bedrijven in hun algemeenheid. En ook als de drijver achter structurele veranderingen in de end-to-end waardeketens, leidende tot nieuwe en andere samenwerkingsverbanden, alsook verandering van het krachtenspel (minder bij retail, meer bij merken en de e-commercebedrijven).’

Danny van der Ster, Logistics Excellence Director EMEA bij Assa Abloy Nederland:

‘Jazeker, alhoewel de kostenbesparingsmaatregelen het momenteel lastig maken om dit te realiseren. Op de lange termijn verwacht ik een aanzienlijke investering in digitale, geconnecteerde end-to-end supply chain-oplossingen.’

Antoine Leclercq, Supply Chain Professional 2019 en Head of Global Supply Chain Management bij Ampleon:

‘Absoluut! Om heel praktisch te blijven, zijn we door thuiswerken gedwongen virtueel te werken. Dit is voor ons als kantoorpersoneel makkelijk te doen. Maar ook allerlei processen kunnen worden gedigitaliseerd. Het besef dat dit echt kan, begint vaak met een basale change als allemaal thuiswerken in een virtuele wereld.’

Ardjan van der Blonk (foto), Supply Chain Director bij Alliance Automotive Services:

digitale transformatie‘Ja. De noodzaak voor digitale transformatie is op vlakken zeer duidelijk geworden vanwege de snelheid van de crisis. Hierdoor is de noodzaak om zeer snel alle informatie te hebben en de supply te volgen voor veel bedrijven een must-have gebleken.’

Raymond van der Putten, Supply Chain Director bij Zuiver:

‘Zeker waar. Voor veel bedrijven geldt nu dat zij de noodzaak hebben gezien in de praktijk. Covid-19 maakte dat er veel sneller geschakeld moest worden en ook vaker dan gebruikelijk. Dat is bijna niet meer te doen zonder digitale ondersteuning.’

Remco van Haastrecht, Supply Chain Director bij Eriks Nederland:

‘Jazeker, bewustwording van de noodzaak van bezoek en papier wordt door de crisis anders beleefd. Zelf geloof ik sterk in de kracht van de data om processen te optimaliseren: wat is er mogelijk om sterker uit de crisis te komen?’

Tim van Doren, supply chain-talent en Project Manager bij Koppert Biological Systems:

‘Om mij heen zie ik dat veel bedrijven in deze Covid-19-pandemie teruggaan naar de corebusiness en proberen “business as usual” te bedrijven. Maar als je goed naar buiten kijkt dan zie je een tsunami van allerlei nieuwe mogelijkheden. Juist in deze tijden moeten bedrijven investeren in innovatieve digitale oplossingen en resources re-alloceren. Op deze manier maak je jouw bedrijf robuust, fit en klaar voor de toekomst.’

Erwin van der Schoot, Director Global Supply Planning bij AkzoNobel:

‘Correct. De digitale transformatie is bij ons al ingezet met het gebruik van Data Lakes en een dedicated Data Analytics-team. Met Covid-19 is digitalisering en de noodzaak om efficiënter samen te werken, verhoogd en is de acceptatie toegenomen.’

Folkert Tjebbes (foto), VP Supply Chain & Operations EMEA bij Univar Solutions:

digitale transformatie‘Covid-19 heeft al een enorme versnelling aan digitale acceptatie gegeven en dit besef is doorgedrongen tot de directies en boardrooms. Met de versoepeling van de lockdown gaan we niet meer terug naar het oude, maar grijpen bedrijven deze crisis aan om structureel en blijvend te veranderen waar digitalisering de meeste potentie heeft. De gebruikelijke bottlenecks van nieuwe digitale ontwikkeling, kosten en acceptatie van de medewerkers, zijn veel kleiner geworden. Zoals het management heeft gezien dat mensen uitstekend buiten kantoren functioneren, hebben de medewerkers geleerd dat ze vanuit huis met digitale tools effectief kunnen zijn. In een tijd van mogelijke recessie, is inzetten op kostenbesparing door digitalisering enorm aantrekkelijk nu grote nadelen weg lijken te vallen.’

Edgar Beers, Director BU Sourcing & Supply Chain bij Sitech:

‘Eens. Ik zie een enorm aanpassingsvermogen, terwijl we gedurende de hele lopende pandemie vol in bedrijf zijn. Het leidt er ook toe dat, in zijn algemeenheid, de veranderbereidheid wordt verhoogd. Immers, niets is zeker.’

Karin Stoopman, supply chain-talent en Logistics & Customer Service Manager bij Red Bull Nederland:

‘De wereld staat stil, maar is ondertussen meer in beweging dan ooit. De beperkte bewegingsruimte drijft ons als vanzelf naar onze digitale hulpmiddelen, zoals telefoon, tablet en laptop. Om in contact te treden en ons werk te doen. Hierdoor verdiepen we ons noodgedwongen in de efficiëntie en mogelijkheden van de digitale wereld. Het gebrek aan afleiding, het feit dat het leven en werk sowieso al anders gaan dan voorheen en de snelle ontwikkelingen in de digitale wereld geven ons alle tools die we nodig hebben om een verandering in gang te zetten. Daarom is nu een zeer geschikt moment om digitale transformatie (verder) te faciliteren. Zodra zaken weer naar het oude terugkeren, zullen we snel genoeg weer in oud gedrag vervallen. Daarom is het nu de tijd om door te zetten.’

Mark van Abeelen (foto), Director Finance bij Ricoh Europe SCM:

Supply Chain Professional 2018‘Doordat medewerkers op dit moment in veel gevallen gedwongen thuiswerken, zal dit zeker bijdragen aan de digitale transformatie. Management en medewerkers ontdekken de voordelen en mogelijkheden van (deels) thuiswerken, inclusief het voorkomen van reistijd en kosten. Ook lijkt er een versnelling gaande van de ontwikkeling van digitale hulpmiddelen voor communicatie (video conferencing), inrichting van bedrijfsnetwerken (bandbreedte en remote support) en automatisering (Robot Process Automation, Low Code). Ik ben er daarom van overtuigd dat er een andere balans zal ontstaan tussen on site en remote (samen)werken.’

Rolf Groothuis, Strategic Supply Chain Manager bij Aeronamic:

‘Ja, mee eens. In plaats van geleidelijk of stap voor stap een verandering teweeg te brengen, wordt handig gebruikgemaakt van de situatie en worden veranderingen sneller doorgevoerd. Het wordt immers van buitenaf opgedrongen. Het referentiekader van medewerkers verandert. De pandemie zet veel ideeën, veranderingen en overtuigingen onder druk, waardoor organisaties, waaronder een supply chain, anders worden gezien. Succes van de transformatie en het in control blijven van medewerkers versnelt de gewenste acceptatie.’