‘Datagedreven leiderschap beperkt zich niet tot vier muren’

datagedreven leiderschap

In de huidige VUCA-wereld (Volatile, Uncertain, Complex en Ambiguous) zijn data voor supply chain professionals cruciaal om onder meer operationele uitdagingen te herkennen, te analyseren en daarop te sturen. In bedrijven neemt de databeschikbaarheid en het genereren van data in rap tempo toe, wat in de praktijk leidt tot een worsteling: wat ga ik met die data doen? Tijdens het live webinar Dialoog Donderdag ontvouwde supply chain-adviesbureau Argon & Co zijn visie op hoe datagedreven leiderschap in de supply chain vorm te geven.

Door Onno Beijers

De chaos in de supply chain, als gevolg van corona en de oorlog in Oekraïne, blijft maar aanhouden. De logistieke problemen door corona laaien zelfs weer op in de nog immer voortdurende lockdown van de Chinese havenstad Shanghai, schetste Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher van Supply Chain Media en moderator van het op 28 april gehouden webinar, met datagedreven leiderschap in de supply chain als centraal thema. Aart Willem de Wolf, Senior Partner van Argon & Co, refereerde aanvullend kort aan de blokkade van het Suezkanaal door een vastgelopen containerschip. ‘Meteen ontstonden vragen: waar zijn de containers, waar is mijn order, hoe ver kan ik terugkijken in de supply chain-keten voor statusinformatie? Daaraan zie je dat datagedreven leiderschap in de supply chain zich niet beperkt tot de vier muren van het eigen bedrijf.’

De gevolgen van deze disrupties zijn evident, aldus De Wolf: ‘Mensen in de bedrijven staan onder druk, wat leidt tot fire fighting tot op senior niveau, weinig sectoren uitgezonderd.’ Daarbij ontstaat volgens hem een tweedeling. ‘Aan de ene kant de bedrijven die zeggen: mooi, al die verbeterplannen in de supply chain, maar daar hebben wij nu geen tijd voor. Ze stoppen met de verbeterplannen, omdat hun aandacht gaat naar het fiksen van issues. Het dichten van gaten is hun eerste prioriteit. Dat is een dubbele hefboom: omdat alle resources daar naartoe gaan, treedt er vertraging op in de verbeteragenda van de supply chain, die de achterstand op de concurrentie verder vergroot. Aan de andere kant zijn er bedrijven die hun zaakjes wel op orde hebben. Die kunnen snel reageren en worden nu voor hun inspanningen beloond.’

Achterhaalde KPI’s

De digitale transformatie levert een wirwar van data, dashboards, technologie en het opzetten van analytics teams op. Vooral traditionele leiders zoeken daar vaak de oplossing in. Het genereren van data en de databeschikbaarheid blijft toenemen. Dat leidt in de praktijk vaak tot een worsteling, signaleert De Wolf. ‘De vraag is niet zozeer: heb ik data? Maar meer: wat ga ik ermee doen?’ Essentieel, aldus De Wolf, is dat een datagedreven leider zorgt voor business impact. Door bijvoorbeeld de status quo uit te dagen met data, door mensen, processen en data(technologie) met elkaar te verbinden, de kwaliteit en analyses van data te verbeteren en te zorgen voor een betrouwbare procesuitvoering. ‘In het supply chain-landschap is er één waarheid: de transactionele data. Daarin crossfunctioneel zijn, met elkaar, is heel waardevol.’

Lofvers constateerde dat er vaak een scheefstand – misalignment – is tussen bedrijfsstrategie, supply chain-strategie en voorraadstrategie. De Wolf: ‘Veel bedrijven hebben iets te winnen in de vertaling van de algemene bedrijfsstrategie naar de specifieke supply chain-strategie. Waarom bestaan we? Waarom kopen klanten bij ons? Wat voor type bedrijf willen we zijn, qua reputatie, qua vernieuwing? Daar moeten we heel expliciet in zijn richting onze supply chain-strategie. En dat begint met data. Bedrijven moeten veel gedetailleerder naar operationele datapunten op orderniveau kijken. Helaas is het gebruik van statistiek bij veel bedrijven bedroevend. Managers willen liever KPI’s in de vorm van simpele stoplichten. Klassieke KPI’s, zoals On Time In Full, voldoen niet meer. Een statistische variatie-analyse van On Time Delivery, zowel te vroege als te late leveringen, geeft al verfrissende inzichten in de logistieke problemen. Analyse van leveringen In Full is echt totaal iets anders. Het gebruik van OTIF combineert eigenlijk twee KPI’s en vertroebelt daarmee de onderliggende problemen.’

Ruwe olie

Data zijn, suggereerde Lofvers, de nieuwe olie, in de ongeraffineerde vorm. Waarbij je als bedrijf wel moet weten wat je ermee moet doen. De Wolf kon zich in die metafoor wel vinden. ‘De route daarbij wordt gedicteerd door de buitenkant van het bedrijf, vanuit het klantperspectief, de stakeholders, de shareholders. Wat wil je daarmee realiseren? Dat moet duidelijk zijn, anders ga je het oerwoud van data in, en daarin kun je je enorm verliezen. Het doel is echter duiding geven aan wat je wilt verbeteren, het liefst in zo’n mooi end-to-end-proces als supply chain. Dan kun je fantastisch vanuit impact terug gaan redeneren welke databronnen bij elkaar te brengen. Waarin wil je inzicht verwerven? Het is ruwe olie, maar er zit veel waarde in, net als met ruwe data. Veel bedrijven hebben evenwel meer data dan ze kunnen verwerken of tot inzichten kunnen omzetten.’

Te veel bedrijven hanteren ook een technologische focus met als doel een digitale transformatie, terwijl ze juist naar de impact van de business moeten kijken, constateert Roberto Uding, Lead BI Architect bij Argon & Co. Deze verkeerde focus leidt volgens hem tot uitstelgedrag met tal van excuses. ‘Onze IT-systemen werken niet en praten niet met elkaar.’ ‘Onze data zijn vervuild en niet te vertrouwen.’ ‘We hebben een nieuw systeem nodig om onze problemen op te lossen.’ Uding: ‘Maar we kunnen tegenwoordig zowel met bestaande als nieuwe toegankelijke tools, zoals Power BI, al heldere analyses maken om processen te verbeteren.’

De recording van dit webinar is terug te vinden op het YouTube-kanaal van Supply Chain MagazineDe slides van de presentatie zijn hier te downloaden.