Amalthea verbetert bedrijfsprocessen met AI-oplossing

Amalthea

Amalthea, een Nederlandse leverancier van zowel geitenkaas als biologische koeienkaas, gebruikt sinds kort de geïntegreerde Artificial Intelligence-oplossing van softwareleverancier Infor. Die moet helpen de kwaliteit en opbrengst van de kaas te verbeteren, klanten te binden en duurzaamheid te bevorderen. Voor elke procent extra opbrengst verwacht Amalthea een besparing te realiseren van zo’n 500.000 euro.

Een van de grootste uitdagingen voor zuivelproducenten als Amalthea is het gegeven dat de melksamenstelling per boer en zelfs per seizoen verschilt. Daarom is er geen standaardrecept dat op alle melkpartijen kan worden toegepast om een consistente kwaliteit en opbrengst te realiseren. Het productieproces moet om die reden nauwlettend worden gevolgd en gestuurd om een consistente kaas te creëren, zodat klanten het merk trouw blijven en Amalthea het opbrengstpotentieel kan maximaliseren.

Consistentie in kaas

‘Onze klanten eisen consistentie in de kaas die we produceren’, meldt Joris Aarts, chief financial officer bij Amalthea. ‘De grote uitdaging is dat melk als grondstof voor de productie van kaas van nature zeer onstabiel en inconsistent is gedurende de seizoenen. Infor Coleman AI helpt ons de kaasproductie zo stabiel en voorspelbaar mogelijk te maken, in termen van kwaliteit en opbrengst, zodat we onze klanten tevreden kunnen houden.’

Amalthea gebruikte al Infor CloudSuite Food & Beverage en Infor OS. Met de inzet van Infor Coleman AI is Amalthea’s detectie en verklaring van opbrengstafwijkingen nu volledig geautomatiseerd, van gegevensverzameling en -verwerking tot presentatie. Volgens Aarts biedt het feit dat het bedrijf nu volledig in de cloud draait met Infor een sterke basis voor toekomstige groei, aangezien inzicht in data een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de zuivelproductie.

Uitbreiding productiecapaciteit

Amalthea is van plan zijn productiecapaciteit in vijf jaar tijd aanzienlijk uit te breiden om zo tegemoet te komen aan de grote vraag naar meer kaassoorten en innovatieve oplossingen als zijn CleardMilk-formule, een proces waarmee het wei, room en andere bestanddelen uit rauwe melk kan halen. Dit helpt afval te verminderen en stimuleert duurzaamheid. De Amalthea Groep, gevestigd in Rijen, verwerkt momenteel jaarlijks al ruim 130 miljoen liter melk. De producten worden verkocht in meer dan 35 landen.