Robert-Jan van den Bos, Amgen: ‘Wij hebben directe impact op leven en welzijn van mensen’

Robert-Jan van den Bos

Ook de farmaceutische industrie moet op de kleintjes letten. Alleen mag dat bij Amgen nooit ten koste gaan van de patiënt, wiens leven vaak van Amgen-biogeneesmiddelen afhankelijk is. Aan Robert-Jan van den Bos de taak de processen zo veel mogelijk te verbeteren zónder de kwaliteit van producten en service in gevaar te brengen: ‘Ik werk in een fact based industrie, terwijl ik intuïtief ben naar mensen en processen toe. Dat helpt me vaak om een goede richting te kiezen en die te onderbouwen met feiten en cijfers.’

Door Caroline Linssen

Het beursgenoteerde Amerikaanse biotechnologiebedrijf Amgen produceert gespecialiseerde biogeneesmiddelen voor ernstige ziektes waar niet of nauwelijks gewone medicijnen voor zijn. De toepassingsgebieden zijn oncologie en hematologie, nierziekten, botziekten en hart- en vaatziekten. De 20.000 Amgen-medewerkers realiseerden in 2017 22,8 miljard dollar omzet. De commerciële organisatie is grofweg opgedeeld in de regio’s VS, EU, Azië-Pacific en overig, met elk een eigen supply chain-organisatie. De distributie gebeurt vanuit Breda en Puerto Rico; het Amgen-hoofdkantoor zit in Californië, inclusief het tienkoppige team van Robert-Jan van den Bos. Vanuit Breda stuurde hij de afgelopen jaren Global Logistics aan. Sinds kort is hij verantwoordelijk voor Operations Improvement en leidt hij complexe supply chain-projecten voor kostenreductie en end-to-end visibility. Ook denkt hij na over een vernieuwde logistieke strategie.

Wat is het verschil met je vorige functie?

‘Naast vakmanschap gaat het nu veel meer om mensen beïnvloeden en verbinden. Ik zag flinke verbetermogelijkheden waaraan ik in mijn vorige rol niet kon werken. Mijn leidinggevende gaf mij de kans om die op te pakken. Een voorbeeld: biotech-medicijnen moeten onder gecontroleerde temperatuur worden bewaard en vervoerd. Meestal tussen 2 en 8˚C, maar soms ook tussen 15 en 25˚C, rond -20˚C of zelfs bij -70˚C. We hebben zendingen van één spuitje tot dertig pallets, naar afnemers van IJsland tot Saoedi-Arabië. Sommige zijn een dag onderweg, andere weken. Mijn eerste opdracht was cold chain-processen ontwikkelen en verbeteren. Je moet daarvoor je eigen processen en die van je vervoerders en warehouses in detail kennen en je bewust zijn van de risico’s in iedere stap. We ontwerpen processen waarbij risico wordt vermeden en performance gemeten, zodat je verder kunt verbeteren. Regelmatig gebruiken we ook temperatuurloggers op onze dozen, om te snappen wat voor buitentemperaturen onze zendingen tegenkomen.’

Wat zijn prioriteiten in de supply chain van medicijnen?

‘Ons supply chain-motto is “To serve every patient, every time”. Toen ik hier begon, zei ik tegen mijn team: “Compliance en safety vormen de basis. Daarna staat quality op nummer één, performance op twee en kosten op de derde plaats.” In farma heb je een directe impact op het leven of welzijn van mensen. Wij doen alles om leveringen succesvol te laten zijn. Dat begint al bij het ontwerp van de processen en de distributiestrategie. De veiligheidseisen verschillen per regio of land en veranderen weleens. Daarop moet je anticiperen. Amgen staat bekend om uitstekende kwaliteit en betrouwbaarheid. Dat betekent dat we voldoen aan de meest strenge eisen, en dat er altijd medicijn beschikbaar is. De basis ligt in ijzersterke risk mitigation; heldere afspraken met ons eigen netwerk, en met onze leveranciers en dienstverleners. Koelcellen zijn triple redundant, ondersteund door generatoren met voldoende brandstof on site. We hebben gedetailleerde draaiboeken zodat andere fabrieken kunnen inspringen als er eentje uitvalt, en we houden vrij veel voorraad aan. Daardoor kon Amgen in Puerto Rico als eerste weer produceren nadat orkaan Maria het meeste van het eiland had verwoest. Amgen heeft nog steeds een track record van nul out-of-stocks.’ … … …

Meer lezen?

Lees nu het complete interview op iPad- of Android-tablet >>

of

neem een print-abonnement >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 4 – 2018.