Trendvisie Chainalytics: ‘Duurzaamheid staat steeds vaker bovenaan de supply chain-agenda’

Trend interview Chainalytics Illian Hoekstra

Lang is het besparen van kosten de belangrijkste drijfveer geweest achter supply chain design en -optimalisatie. Maar er heeft duidelijk een ommekeer plaatsgevonden, omdat nu voor veel organisaties naast kosten en service ook sustainability een belangrijke reden is om hun supply chain nog eens goed onder de loep te nemen.

‘Op het gebied van supply chain design is de vraag van onze klanten tweeledig’, zegt Illian Hoekstra, Senior Manager Supply Chain Design bij Chainalytics. ‘Aan de ene kant zien we een voortzetting van de traditionele vraag naar het effectief inrichten van de supply chain, bijvoorbeeld omdat optimalisatie nodig is na het samenvoegen van meerdere bedrijven. Maar wat de laatste jaren steeds hoger op de agenda is gekomen, is de behoefte de supply chain sustainable in te richten.’

De vraag naar meer sustainability speelt natuurlijk al een aantal jaren. ‘Het grote verschil is dat het voorheen vaak mooi meegenomen was wanneer een gewenste kostenbesparing in de supply chain ook een positief effect had op de duurzaamheid, met bijvoorbeeld een reductie van CO2. Dat is nu anders. Nu zien we dat die vraag naar duurzaamheid veel hoger komt te staan, we doen soms zelfs supply chain-optimalisaties waarbij het helemaal niet primair draait om kostenbesparing, maar vooral om het reduceren van de CO2-uitstoot.’

Doelstellingen

Dergelijke reducties zijn in toenemende mate onderdeel van de strategische corporate doelstellingen. ‘De vraag die we krijgen is vaak ‘‘Hoever kunnen we binnen ons huidige netwerk gaan om de gewenste sustainability targets te halen, en welke stappen moeten we daarvoor zetten?’’ Uiteraard zal er altijd een focus op kosten blijven, maar met de zorg voor het klimaat is er een belangrijke parameter bijgekomen.’

Hij noemt een concreet voorbeeld: ‘Onlangs hebben we de supply chain voor een witgoedbedrijf geoptimaliseerd vanuit een duurzaamheidsgedachte door hun primaire vervoer voor een belangrijk deel te veranderen van trucks naar intermodaal en railvervoer. Omdat ze met hun fabriek ook in de buurt van een goed railnetwerk gevestigd waren, konden ze een CO2-reductie realiseren van 30 tot 40 procent met een andere inrichting van hun supply chain.’

Download de Trendvisie Chainalytics: ‘Duurzaamheid staat steeds vaker bovenaan de supply chain-agenda’

Vul hieronder je gegevens in en ontvang direct de hele Trendvisie Chainalytics: ‘Duurzaamheid staat steeds vaker bovenaan de supply chain-agenda’ in je mailbox.

Alle trendvisies van Supply Chain Magazine vind je hier.