Supply Chain Magazine maart 2021 | Convergente planning

foodproducenten

Op donderdag 25 maart 2021 verschijnt de digitale editie van Supply Chain Magazine, met het thema Convergente planning. Deze editie is vanaf die datum online te lezen. Op vrijdag 26 maart zal de papieren editie bij de printabonnees op de deurmat vallen.

In dit nummer:

14 | Coverinterview met Wybe Jan Bleeker

De online-supermarkt Picnic heeft de foodretail behoorlijk opgeschud. Een van de factoren in de groei is de snelheid waarmee deze nieuwkomer in de markt zijn supply chain kan opschalen. Omdat de keten stroomafwaarts goed loopt – het stuk van de fulfilmentcenters tot de klant – richt Supply Chain Lead Wybe Jan Bleeker zich de laatste tijd vooral op de achterkant.

20 | Eerste IBP-intimiteit

Integrated Business Planning (IBP), de veelgehoorde opvolger van Sales & Operations Planning (S&OP), is als de eerste intimiteit op het schoolplein: Iedereen heeft het erover, maar niemand durft het nog te doen. Dat stellen Johan Smits en Haijo Kampinga van KPMG in hun Preek. Hun oproep: Kijk naar de toekomst. Het bijgehoorde motto: zing, vecht, huil, bid, lach en bewonder.

23 | Strategy 2025

Een living supply chain strategy is gebaseerd op de bedrijfsstrategie en heeft als belangrijkste doel om maximale klantwaarde te ceëren tegen minimale kosten. Dat is mogelijk door te differentiëren naar product-marktcombinaties en daar de supply chain op af te stemmen, tonen Supply Chain Media en BLMC in de Roadmap Living Supply Chain Strategy 2025.

24 | Betere planning

Bedrijven met een betere planning scoren beter op wendbaarheid en presteren beter in de coronapandemie. Lora Cecere (Supply Chain Indights) roept bedrijven op om het momentum te pakken en supply chain planning beter neer te zetten. ‘Het eerste wat ze moeten doen is een stap terugzetten. Hoe hebben ze tijdens de pandemie gewerkt? Wat kunnen ze daarvan leren voor de toekomst?’

33 | Checklist S&OP

Bijna de helft van de productie- en retailbedrijven in Europa gaat dit jaar software voor Sales & Operations Planning (S&OP) implementeren. Dat blijkt uit onderzoek door Supply Chain Meda na de eerste piek van de coronapandemie. Hoe vind je de juiste softwareleverancier voor S&OP? Een checklist met implementatiepartner Solventure geeft inzicht in een zorgvuldige selectie.

34 | Footprint foodindustrie

De Nederlandse foodindustrie staat wereldwijd in hoog aanzien. Supply Chain Magazine en vastgoedontwikkelaar Next Level brachten de markt in kaart. Waar hebben producenten hun productielocaties en welke factoren zijn van invloed op de supply chain footprint? Alles draait om duurzaamheid, dus lokaal sourcen en produceren blijft het devies. Maar dit brengt ook risico’s met zich mee.

Verder in dit nummer onder andere:

  • Checklist supply chain-innovatie
  • Complexe vaccinatiecampagne vergt connected planning
  • Ordermanagement ontbeert flexibele logistieke netwerken
  • Onderzoek: supply chain visibility levert echt geld op

Neem nu een digitaal abonnement om deze editie niet te missen!