Sterke zakelijke relaties zijn cruciale indicator voor succes

sterke relaties

Sterke zakelijke relaties vormen een cruciale indicator voor succes, constateert Gamma Communications. De leverancier van zakelijke communicatiediensten baseert zich op onderzoek onder 800 senior besluitvormers bij bedrijven met meer dan tien werknemers in Nederland, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Zo geeft van de Nederlandse besluitvormers 68 procent aan van mening te zijn dat het tekortschieten van klantenservice resulteert in klantverlies. 

Ook bij het kiezen van een partner of leverancier is een goede verstandhouding belangrijker dan prijs en competenties, vindt bijna driekwart (70%) van de ondernemers in Nederland. Menselijke factoren zijn daarmee cruciaal voor commercieel succes, aldus Gamma.

Wanneer Europese bedrijven die de afgelopen twaalf maanden een omzetgroei realiseerden worden vergeleken met bedrijven waarvan de omzet daalde, wordt duidelijk dat er een aanzienlijk verschil is in de kwaliteit van de relaties met klanten en collega’s. Bijna driekwart (73%) van de leiders van groeiende bedrijven gaf aan dat zij een sterke band met hun klanten hebben, terwijl 64 procent hetzelfde zei over hun collega’s.

Van de leiders van bedrijven met dalende inkomsten gaf slechts respectievelijk 61 en 52 procent aan een sterke relatie te hebben met klanten en collega’s.

Effectieve probleemoplossing

Bij evaluatie bleek dat de groeiende bedrijven het best presteerden bij het bieden van effectieve probleemoplossing (74%), het leveren van consistente producten en diensten van hoog niveau (70%), het ontwikkelen en onderhouden van goede persoonlijke relaties met klanten (69%) en het verstrekken van waardevol advies aan bedrijven (68%).

Respondenten van ondernemingen van wie de omzet in de afgelopen twaalf maanden daalde, zijn het ermee eens dat meer feedback van klanten (48%) en een grotere focus op klantenservice ten opzichte van winst (37%) hen zouden helpen om betere relaties met klanten op te bouwen.

Verband tussen succes en cultuur

Er bleek ook een duidelijk verband tussen succes en cultuur, waarbij succesvolle bedrijven de cultuur op de werkplek eerder hoger waardeerden dan bedrijven die minder goed presteerden (67% versus 55%). Daarnaast was driekwart (75%) het ermee eens dat sterke relaties met collega’s eveneens bijdragen aan zakelijke groei.

De helft van de Nederlandse ondernemers erkent dat personeelsverloop een factor is geweest in het verlies van klanten. Dit onderstreept het belang van een grotere nadruk op het ontwikkelen van positieve werkrelaties als prioriteit voor bedrijven in 2024.

Rendement op Relaties

Als reactie op deze bevindingen komt Gamma met een maatstaf die de correlatie tussen sterke relaties en omzetgroei kan meten: Rendement op Relaties (RoR). Ook is er een tool ontwikkeld waarmee bedrijven hun eigen performance kunnen evalueren.

‘Connectiviteit gaat niet alleen over technologie; het gaat over mensen. Succesvolle bedrijven gedijen wanneer hun communicatie echte menselijke verbindingen tot stand brengt, wat resulteert in waardevolle klantervaringen’, aldus CEO Andrew Belshaw van Gamma.