Stefan Hartung, Bosch: ‘Chiptekort is structureel’

Meer dan eens werden de afgelopen tijd Duitse autofabrieken stilgelegd vanwege een tekort aan chips. Daardoor komen ook toeleveranciers nu in de problemen. Stefan Hartung van Bosch, wereldmarktleider op het gebied van auto-elektronica en mechatronica, kan erover meepraten. En het chiptekort is voorlopig de wereld ook nog niet uit, verwacht hij. Hartung spreekt van een structureel probleem.

In de Duitse industrie is de behoefte aan hoogwaardige micro-elektronica groter dan ooit. Hartung, bij Bosch verantwoordelijk voor mobiliteit, omschrijft het in het FD als een kettingreactie. Door het stilvallen van de productie in de Duitse autofabrieken worden wagens niet afgebouwd. Daardoor hebben ook toeleveranciers als Bosch vervolgens een probleem.

Bosch dubbel geraakt

Bosch wordt bovendien dubbel geraakt in de chipcrisis. Het concern maakt namelijk niet alleen componenten voor de automobielindustrie, maar vervaardigt ook veel huishoudelijke apparaten en keukenapparatuur. Ook daarvoor zijn chips nodig. Hartung noemt de economische effecten van de pandemie en de chiptekorten verstrekkend en waarschuwt dat deze nog lang zullen naijlen. ‘Ik hoop op een beetje licht aan het einde van de tunnel in het vierde kwartaal’, aldus Hartung in het FD.

Bovendien is de timing van het chiptekort uiterst ongelukkig. BMW, Daimler, Volkswagen én toeleveranciers Bosch en Continental bouwen steeds meer elektrische auto’s. De besturingssystemen zitten vol met halfgeleidertechnologie. Het resulteert er volgens Hartung in dat de chips niet langer schaars zijn, maar dat er sprake is van een structureel tekort. ‘De behoefte blijft op een structureel hoger niveau.’ De enige oplossing is volgens hem veel meer fabrieken bouwen. ‘Maar die zet je niet snel op.’

Orders ingetrokken

De chiptekorten in de auto-industrie ontstonden vorig jaar zomer. Bij het begin van de coronacrisis gingen fabrieken tijdelijk dicht. De uitstaande orders voor microprocessoren trokken ze in. Sneller dan verwacht nam de vraag naar auto’s echter weer toe, maar toen moesten de fabrikanten met hun bestellingen achteraan aansluiten in de rij bij de leveranciers. Dat is volgens Hartung echter niet de enige reden voor het tekort.

‘Kijk naar het aantal eenheden dat in het eerste kwartaal in de auto-industrie is geproduceerd. Dat is niet weinig. Leveranciers zoals het Taiwanese TSMC zeggen dat de situatie langere tijd kritisch zal blijven. Daar is een reden voor. Ze hebben geen speelruimte meer door de explosief toegenomen vraag. Die grote vraag komt ook uit de auto-industrie. Iedereen wil meer voertuigen bouwen, omdat de vraag er is bij kopers.’

Krapte op meerdere fronten

Ook is er volgens de Bosch-bestuurder niet alleen sprake van krapte in de chipindustrie, maar bijvoorbeeld ook in de productie van batterijcellen en andere essentiële producten voor de auto-industrie. Gevaarlijk, meent Hartung. ‘Je moet altijd kijken naar individuele materialen en individuele supply chains. Maar er zijn knelpunten in de productie van staal, kunststoffen en elektronica over de hele linie. Het is nog niet zo kritisch als bij de halfgeleiders, maar we houden dat nauwgezet in de gaten. Het ergste dat een industrie als deze kan overkomen, is een staalcrisis. Als autofabrikanten niet genoeg staal krijgen, weten we dat de problemen heel groot worden’, aldus Hartung in het FD.

Bron: FD