Start-ups en scale-ups openen de ogen van het publiek op inNOWvate

inNOWvate

In vrijwel elke supply chain verrichten we iedere dag opnieuw dezelfde handelingen zonder ons nog af te vragen of het simpeler, beter of sneller kan. De zes jonge bedrijven die tijdens het inNOWvate Supply Chain Event op 11 mei in Ede hun oplossingen mochten pitchen, lieten zien waarom het zo belangrijk is om de start-up en scale-up scene in de gaten te houden. Ze openen ons de ogen.

Door Marcel te Lindert

De meeste webshops halen de bestelknop weg als een product niet meer op voorraad ligt. Waarom eigenlijk? Misschien zijn klanten best bereid om te wachten, als ze maar weten wanneer ze het product wél kunnen krijgen. Fabrikatör is met dit idee aan de slag gegaan. Deze Berlijnse start-up biedt een platform waarmee direct-to-consumer-merken hun marketingactiviteiten kunnen afstemmen op hun inkoopactiviteiten. Die kunnen daardoor voorkomen dat ze te veel vraag genereren en te weinig voorraad hebben, of andersom.

Eén van de functies van Fabrikatörs oplossing is de mogelijkheid om producten te verkopen die niet meer in het magazijn op voorraad liggen, maar wel onderweg zijn. Het platform houdt bij wat de aankomsttijd van de producten is, zodat de webshop een betrouwbare levertijd kan afgeven aan consumenten. ‘Daarmee genereren we voor onze klanten 10 procent extra omzet per maand’, stelt Bahadir Efeoglu (foto) van Fabrikatör tijdens het inNOWvate Supply Chain Event.

Pitches op inNOWvate

De zes start-ups en scale-ups die een pitch van 3 minuten mogen houden tijdens inNOWvate, tonen aan waarom ze zijn doorgedrongen tot de finale van de European Supply Chain Start-up en Scale-up Contest. Ze kijken met een verfrissende blik naar de uitdagingen in de supply chain en presenteren innovatieve oplossingen die achteraf verrassend simpel ogen.

Zoals RTI Blockchain, de winnende scale-up uit Nederland die blockchain-technologie inzet om de administratie van emballage en ladingdragers te automatiseren en te verbeteren. Dat betekent geen gedoe meer voor chauffeurs die moeten noteren hoeveel pallets of rolcontainers ze achterlaten en weer mee terugnemen en geen gedoe meer met Excel-tabellen waarin per ketenpartner het emballagesaldo wordt bijgehouden. En misschien nog wel het belangrijkste: geen kapitaal meer verspillen aan nieuwe bakken of kratten, omdat niemand weet waar de oude zijn gebleven. Waarom kwam niet eerder iemand op dat idee?

ChatGPT in forecasting

Er zijn meer pitches die dat gevoel van verwondering oproepen. Ventory is winnaar van de Start-up Contest geworden met een tool die inspeelt op een trend die de komende jaren alleen maar sterker wordt: voorraden dichter bij klanten neerleggen. Steeds meer bedrijven merken dat ze vanuit een centraal magazijn niet snel genoeg kunnen inspelen op de vraag uit de markt. Maar hoe houd je grip op al die voorraden in winkels, hubs en andere locaties? De app van Ventory maakt het gemakkelijk om die voorraden te inventariseren en te beheren, wat leidt tot een grotere voorraadbetrouwbaarheid in de supply chain.

Softwareleverancier Garvis presenteert een tool waarmee demand planners hun kennis en inzichten digitaal kunnen vastleggen, zodat die kunnen worden gebruikt om de forecast te verbeteren. Het meeste opzien baart deze Belgische scale-up met de integratie van ChatGPT in deze tool voor demand planning. Zelfs de grootste digibeet binnen het bedrijf kan daardoor waardevolle informatie op zijn scherm toveren door een simpele vraag in te tikken. Informatie die in begrijpelijke taal op het scherm verschijnt, zodat het nemen van de juiste beslissingen nog gemakkelijker wordt.

Duurzaamheid

Eén start-up en één scale-up komen met oplossingen voor duurzaamheid in supply chain: een onderwerp dat steeds meer aandacht vraagt maar waarvoor de meeste bedrijven nog geen goede tools hebben. Een groeimarkt dus die veel kansen biedt, zeker nu overheden met steeds meer wet- en regelgeving op het gebied van duurzaamheid komen. Denk aan de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), waarmee de Europese Unie bedrijven verplicht om uitgebreid over duurzaamheid te rapporteren. Hoe doe je dat als de grootste pijnpunten op het gebied van duurzaamheid elders in de supply chain liggen?

Sweep uit Frankrijk heeft een platform ontwikkeld waarmee bedrijven emissiedata van leveranciers kunnen verzamelen, zodat snel duidelijk wordt waar de pijnpunten liggen en hoe die weggenomen kunnen worden. Bijvoorbeeld door te analyseren wat de impact is als op een andere leverancier wordt overgestapt. De Engelse start-up Permutable AI zet artificiële intelligentie in om leveranciers op veel meer aspecten dan alleen emissies te beoordelen, waardoor duidelijk wordt welke onderdelen van de supply chain een risico vormen.

Tijdens het inNOWvate Supply Chain Event van organisator Supply Chain Media blijkt dat meer start-ups en scale-ups deze groeimarkt hebben ontdekt. De komende jaren zal duidelijk worden welke oplossingen daadwerkelijk het verschil maken.