Start-ups en scale-ups scoren met het ontsluiten van data

data

Hoe haal je waardevolle inzichten uit een grote berg data zonder een zaal data-analisten aan het werk te zetten? De zes meest beloftevolle supply chain start-ups en scale-ups zetten daarvoor nieuwe technologieën als machine learning en blockchain in. Dat blijkt uit hun korte pitches tijdens het inNOWvate Supply Chain Event van 19 mei 2022. Eén van hen is Responsibly, winnaar van de European Supply Chain Start-up Contest: ‘Als je zelf al je leveranciers op duurzaamheid wilt evalueren, zul je honderden verschillende databronnen moeten raadplegen.’ 

Door Marcel te Lindert

Volgens Responsibly ligt bij inkoop een belangrijke sleutel tot verduurzaming van supply chains. Medeoprichter Thomas Buch Andersson (foto) haalt een onderzoek aan waaruit blijkt dat 40 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen direct of indirect is te herleiden tot inkoopbeslissingen. ‘Wij willen inkopers in staat stellen hun invloed aan te wenden, maar dat is erg complex. Verduurzaming gaat immers niet alleen over CO2-uitstoot, maar ook over andere zaken, zoals kinderarbeid en ontbossing. En hoe vergelijk je de prestaties van bedrijven als die op verschillende manieren zijn berekend?’

Responsibly heeft een tool ontwikkeld die relevante data over duurzaamheid ‘schraapt’ van publieke databronnen zoals websites en rapporten. Die data worden automatisch geconsolideerd en getransformeerd, zodat prestaties van leveranciers vergelijkbaar zijn. Artificiële intelligentie speelt daarbij een belangrijke rol. ‘Hiermee geven we inkopers de informatie in handen die ze nodig hebben om daadwerkelijk duurzame supply chains te creëren’, besluit Andersson zijn pitch.

Externe data

Volgens Garvis, de tweede genomineerde start-up, zijn het niet de inkopers maar demand planners die een sleutelrol in de supply chain hebben. ‘Alles wat een organisatie doet, is direct of indirect gebaseerd op het demand plan. Maar toch moeten demand planners nog altijd werken met tools die ervan uitgaan dat het verleden zich herhaalt. Dat is natuurlijk niet het geval’, stelt CEO Piet Buyck van Garvis. Hij wijst op de vele recente onvoorziene gebeurtenissen die hele supply chains op hun kop hebben gezet. ‘Wij leveren trainbare, transparante artificiële intelligentie waarmee demand planners hun organisatie door deze onrustige tijden kunnen loodsen.’

Die artificiële intelligentie stelt demand planners ook in staat om makkelijker gebruik te maken van externe data. ‘We hebben in de wereld een schat aan data die laten zien hoe de toekomst eruit kan zien, maar die demand planners niet kunnen integreren in hun huidige tools. De meeste systemen worden aangeschaft vanwege financiële redenen of de fancy dashboards, maar daaronder schuilt vaak technologie die in weinig verschilt van de technologie van Excel. Wij stellen demand planners in staat om zelf alle externe events in de wereld te koppelen aan hun demand plan, zodat onze tool daarvan leert.’

Blockchain-technologie

De derde start-up, Seedtrace, heeft zijn oplossing gebaseerd op een andere technologie: blockchain. Oprichters Ana Selina Haberbosch en Katharina Elisa Davids zetten blockchain-technologie in om de internationale koffie- en cacaoketens eerlijker en duurzamer te maken. ‘Met onze tool kunnen bedrijven in deze ketens hun supply chain in kaart brengen en met hun partners data delen. Wij kunnen elke betaling aan een cacaoboer in Ghana traceren en checken of die eerlijk is verlopen voordat we de transactie vastleggen in de blockchain. Vervolgens kunnen gebruikers met één simpele klik de informatie uit de blockchain publiceren via alle relevante communicatiekanalen. Zodat consumenten in staat zijn om in de winkel te kiezen voor duurzaamheid’, melden Haberbosch en Davids.

Scale-up Carbmee maakt weer gebruik van artificiële intelligentie om de CO2-uitstoot van leveranciers in kaart te brengen. De software van Carbmee haalt data uit ERP-systemen van leveranciers en matcht die met behulp van artificiële intelligentie met het GHG-protocol, een belangrijke standaard voor het berekenen van de CO2-uitstoot. Dat stelt bedrijven in staat hun aandacht te richten op de scope 3-emissies, die het grootste deel van de uitstoot van supply chains vormen. ‘Iedereen praat over duurzaamheid, maar voordat je kunt overgaan tot actie is inzicht nodig in de uitstoot per transactie en per bedrijfsproces. Daarmee kun je het gesprek aangaan met je leveranciers’, aldus medeoprichter Christian Heinrich.

Focus op transport

De laatste twee pitches waren van twee scale-ups die zich richten op het transport. Shipnext heeft een platform ontwikkeld voor het digitaliseren van de communicatie tussen verladers, expediteurs en vervoerders. Technologieën zoals blockchain, natural language processing (NLP) en machine learning worden ingezet om relevante data uit mail- en ander berichtenverkeer te halen en workflows te automatiseren. ‘In feite maken we een digitale replica van de transportmarkt, die verladers in staat stelt eenvoudiger de beste transportoplossing te vinden’, zegt oprichter Alexander Varvarenko.

dataDe winnaar van de European Supply Chain Scale-up Contest biedt op het eerste oog de technologisch minst geavanceerde oplossing van alle nieuwkomers die hun oplossing tijdens inNOWvate mochten pitchen. StoreShippers valt op door de focus op een niche in de transportmarkt: de last-mile van winkel naar consument. ‘Waarom kun je een pizza binnen een uur in huis hebben, maar duurt het vijf dagen om een spijkerbroek te ontvangen? Het antwoord is de lokale aanwezigheid van producten’, aldus medeoprichter Pieter van den Hoven (foto).

Van den Hoven stelt dat retailers met hun winkelnetwerk een uitstekende positie hebben om consumenten snel en duurzaam te beleveren. Dat betekent dan wel dat ze in elke stad op zoek moeten naar lokale vervoerspartners. Het onderhouden van een dergelijk netwerk is voor grote internationaal opererende retailers onbegonnen werk. ‘Op dat vlak biedt ons platform uitkomst. Ons netwerk strekt zich inmiddels uit over 350 steden in tien landen. Wij stellen retailers zoals Rituals en Nespresso in staat de winkelbeleving naar de voordeur te brengen.’