‘Stadsdistributie is zo niet vol te houden’

stijgende pakkettarieven

‘Zoals de distributie van goederen in steden nu gaat, dat is niet vol te houden. Dat moet echt veranderen.’ De waarschuwing komt van lector City-logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam Walther Ploos van Amstel. Zowel in Nederland als in Europa zijn de ambities voor het terugdringen van de CO2-uitstoot hoog. De logistiek moet duurzamer, slimmer en schoner – de stadsdistributie voorop.

Om te komen tot een duurzame stadslogistiek zijn al tal van initiatieven genomen. Het consolideren van zendingen voordat deze de binnenstad ingaan bijvoorbeeld, om de winkels vervolgens op een schonere, efficiëntere manier te bevoorraden. Ook de bevoorrading van de stad per fiets is een trend in de markt. Pakketten worden daarbij niet meer per bestelbus bij ieder huis gedropt, maar gaan via een logistieke hub per fiets naar het bezorgadres. Dat is schoner en scheelt een hoop verkeersopstoppingen.

Belangrijke rol voor digitalisering

Dergelijke logistieke processen zullen de stad weliswaar schoner maken, maar procesoptimalisatie alleen is niet voldoende om het probleem op te lossen, menen de deskundigen. Een belangrijke rol is ook weggelegd voor digitalisering. Denk aan een initiatief als het TEUbooker-platform, waar inland terminals en operators samenwerken om op één platform alle boekingsmogelijkheden zichtbaar te maken. Of CargoLedger bijvoorbeeld, dat blockchain inzet om de logistiek te digitaliseren.

Al deze innovaties dragen bij aan een betere en efficiëntere logistiek. Volgens Anna Paulides, projectleider City Logistics van PostNL, is het nu echter hoog tijd voor actie. ‘Klimaat, steden en inwoners wachten niet tot wij uitvergaderd zijn’, aldus Paulides. Ploos van Amstel onderschrijft dat er haast geboden is met de hervormingen op het vlak van de stadsdistributie. ‘Anders komt het vast te zitten. Het moet slimmer, veiliger, stiller en schoner. Niet alleen in de binnensteden, maar ook in de woonwijken.’

Samenwerking onontbeerlijk

Om tot echte veranderingen te komen, is samenwerking onontbeerlijk. Ook met de overheid. ‘Alleen met een goede samenwerking tussen de logistieke sector en de overheid kun je een zero emissie-stadslogistiek bereiken’, aldus projectleider Jan Robbert Albrechts van Stappenplan Zero Emissie Stadslogistiek Gemeente Rotterdam. Hoe dat eruit gaat zien en wat daarvoor nodig is, staat centraal tijdens de Logistiekdag 2020 op 12 februari in het Gelredome in Arnhem.