River of demand

mierenhoop

We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. Dat is al jaren de stellige overtuiging van professor Jan Rotmans, hoogleraar transitiekunde en duurzaamheid aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Op dit moment ben ik halverwege zijn meeste recente boek ‘Omarm de chaos’ over deze onvermijdelijke transitie.

Zijn uitspraak over de verandering van tijdperk schoot door mij heen toen ik luisterde naar het interessante betoog van Anton van Beek, bestuurslid van multinational Dow Chemical Company, tijdens een recent congres over sustainability. Hij is van mening dat chemiebedrijven de huidige 48 naftakrakers (die ruwe olie en gas omzetten in een grondstof voor de productie van plastics, red.) in Europa snel geschikt moeten maken voor de productie van biogebaseerde plastics om in de toekomst duurzaam te kunnen voldoen aan de vraag. Deze vervanging van de naftakrakers vergt volgens Van Beek enorme investeringen die de bedrijven zelf niet alleen kunnen dragen.

Vraag in de toekomst

Vanuit de zaal merkte ik op dat supply chain management gaat over vraag en aanbod en dat het geen gegeven is dat de vraag in de toekomst hetzelfde of vergelijkbaar is. Generatie Z heeft waarschijnlijk helemaal geen behoefte aan het bezitten van een auto. En wie zegt dat de toekomstige welvarende bevolking van India en Afrika dezelfde behoeftes aan goederen ontwikkelt als het Westen, Japan, Dubai en de rijke bovenlaag in China? We zitten tenslotte in een verandering van tijdperk.

Inmiddels zijn na de coronacrisis verschillende traditionele Franse modeketens failliet gegaan. De huidige hoge inflatie vormde het laatste duwtje voor deze winkelketens, stuk voor stuk duurder dan merken als H&M, Zara en Primark. De werkelijke oorzaak is echter de drastisch veranderde vraag. Jonge vrouwen in Frankrijk gaan niet langer naar deze Franse modewinkels in het middensegment, maar storten zich op tweehandskleding en bestellen online bij vooral buitenlandse webshops.

River of demand

Om te analyseren waar de werkelijke vraag vandaan komt, moeten bedrijven volgens de Amerikaanse analist Lora Cecere van Supply Chain Insights de river of demand uittekenen. Zo heeft ze in al meer dan tien bedrijven de verschillende bronnen, aftakkingen, watervallen, kanalen, sluizen en stuwdammen van de klantvraag laten tekenen. In een verandering van tijdperk is het namelijk essentieel de wijzigende loop van de river of demand te voorzien om zo voor een duurzame supply te zorgen.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl