Ook zware trucks rijden nu op elektriciteit

zware elektrische trucks

Transportbedrijf Breytner heeft de primeur van de allereerste zware elektrische trekker op de Nederlandse weg. De 50 tons combinatie van DAF werd op 10 mei in gebruik genomen en zorgt voor een volledig emissieloos vervoer. Ook Vrijbloed Transport rijdt sinds kort met een volledig elektrische zware truck. En waar het bij de trekker van Breytner nog ging om een omgebouwde dieseltruck, betreft het hier een elektrische vrachtwagen van Volvo die volledig vanaf de fabrieksband werd geproduceerd.

Lang werd gedacht dat een volledig elektrische, zware vrachtwagen een onmogelijkheid was. De actieradius zou te beperkt zijn, de batterij te groot. Toch rijden de eerste exemplaren inmiddels rond. ‘De batterijtechniek is zo veel verbeterd. Vier jaar geleden had dit niet gekund’, meldt directeur/eigenaar Marie-José Baartmans van Breytner in het Algemeen Dagblad. Tot voor kort was een elektrische truck van 37 ton het maximaal haalbare. ‘Wij wilden een 50 tons-trekker voor supermarkten en containers. We hebben alle merken gebeld, niemand kon leveren.’

Dat de elektrische 50-tonner nu toch een feit is, is te danken aan het initiatief van Breytner en H.N. Post & Zonen. Ondersteuning was er vanuit het demonstratieprogramma DKTI 2 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Een samenwerkingsverband maakte de realisatie mogelijk. De vrachtwagen wordt voor diverse logistieke stromen ingezet; het vervoer van bestratingsmaterialen van fabrikant Struyk Verwo Infra voor de Gemeente Rotterdam, supermarktdistributie voor Plus Retail en containervervoer in de Rotterdamse haven.

Slimme aanpassingen in logistiek proces

Emoss ontwikkelde de nieuwe vrachtwagen, die een actieradius van 150 kilometer heeft. Ook kan de trekker tijdens het laden van de goederen snel opladen. Dé Post, algemeen directeur van H.N. Post & Zonen: ‘Ondanks de beperkingen in actieradius ten opzichte van diesel kunnen we door slimme aanpassingen in het logistieke proces optimaal gebruik maken van deze truck. Wat ons betreft smaakt dat naar meer.’ Staatsecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat sprak van ‘een mooie Nederlandse showcase en een voorbeeld voor onze internationale partners’.

Volvo FE Electric af fabriek geleverd

Bij de vrachtwagen van Emoss gaat het om een omgebouwde DAF-trekker; de dieselmotor is eruit gehaald en vervangen door elektromotoren en batterijen. De Volvo FE Electric die Vrijbloed Transport onlangs in gebruik nam, is echter de eerste 100 procent elektrische truck met knijperinstallatie die af fabriek werd geleverd. Dura Vermeer gebruikt het voertuig met autolaadkraan en tweezijdige kipper bij binnenstedelijke wegenbouwprojecten in en rondom Amsterdam. Het is de eerste zware elektrische truck die in de grond-, weg- en waterbouw wordt ingezet.

‘De meeste elektrische vrachtauto’s die nu rijden, zijn omgebouwde varianten. Volvo Trucks is de eerste fabrikant die elektrische vrachtwagens volledig direct vanaf de fabrieksband produceert. Dit is een stuk duurzamer omdat er niet eerst dieselcomponenten geproduceerd hoeven worden, om vervolgens verwijderd te worden’, legt Sander Haagedoorn, bedrijfsleider Wegen van Dura Vermeer Infra Regio Noord West, uit.

Truck met minder zware opbouw

‘De beperkte accucapaciteit en actieradius zijn op dit moment voor veel (bouw)bedrijven nog belangrijke knelpunten in de overstap naar elektrische vrachtwagens. Om langer en meer te kunnen werken met dezelfde accucapaciteit hebben we in samenwerking met Dura Vermeer, Volvo Trucks Nederland, HIAB en Vossebelt een speciaal voertuig met minder zware opbouw ontwikkeld. Bovendien verbruikt deze lichtere laadkraan bij stilstand geen energie, in tegenstelling tot een conventionele variant’, aldus Duurzaamheidscoördinator Mathijs Vrijbloed van Vrijbloed Transport.