Plus Retail verbetert leverprestaties met leveranciers

Om de flow van goederenstromen te optimaliseren, lijkt samenwerking tussen bedrijven in de keten heel logisch. In de praktijk blijkt dit toch lastig, vooral vanwege commerciële belangen. Vaak moet zich een acuut problemen voordoen om bedrijven tot samenwerking te dwingen. Plus Retail wist door uitgekiend leveranciersmanagement de tijdelijke daling van leverprestaties om te buigen.  

Door Martijn Lofvers

Supermarktketen Plus Retail werd geconfronteerd met acute leverproblemen in week 20 van 2018. Dat was de eerste mooie week van het jaar van een zomer die twintig weken zou duren in plaats van de gebruikelijke tien weken in Nederland. Plus had met leveranciers een leverprestatie van 98,5 procent afgesproken. Maar sinds die bewuste week stortte de leverprestatie in. ‘Het regende klachten van de retail, 8 procent van de handel werd niet geleverd’, stelt Robert Velu (foto), tot voor kort Supply Chain Planning Manager bij Plus Retail, op een leveranciersbijeenkomst afgelopen januari.

Tijdens onderzoek naar on-shelf availability in samenwerking met merkproducent Unilever blijkt uit 60.000 metingen dat een slechte leverprestatie tot substantieel omzetverlies leidt voor zowel de retailer als de leverancier. Van de ondervraagde consumenten doet 9 procent geen aankoop als een gewenst merkartikel niet in het winkelschap voorradig is. Iets meer dan een kwart koopt een alternatief van een ander merk en 31 procent koopt het merkproduct in een andere winkel. 15 procent van de consumenten stelt de aankoop van het product uit tot het weer verkrijgbaar is in die winkel en 19 procent koopt een alternatief van hetzelfde merk. In totaliteit betekent dit dat niet-levering na vijf tot tien dagen leidt tot een leeg schap, met 35 procent omzetverlies voor de producent en maar liefst 41 procent voor de retailer.

Uiteenlopende oorzaken

De oorzaken van de slechte leverprestaties waren divers, aldus Velu. ‘Allereerst zorgde de langere zomer voor een afwijkende vraag. Maar als gevolg van de economische crisis in de voorafgaande jaren hadden leveranciers onvoldoende of te laat geïnvesteerd in productie- en transportcapaciteit, maar ook in grondstoffen en verpakkingsmateriaal. Sommige leveranciers hadden ook geen back-up-scenario’s. Ook de uitbesteding van productie en logistiek was een belangrijke oorzaak voor de slechte leverprestaties.’

De kwaliteit van leveringen speelt ook een steeds belangrijkere rol nu de hedendaagse distributiecentra van supermarktketens steeds meer zijn geautomatiseerd met rollenbanen en een automatisch hoogbouwmagazijn met kunststof bakken in plaats van pallets. Zo moet het zogenaamde SSCC-shipping label op de juiste plek van een volle, geleverde pallet zichtbaar zijn voor het scannen voordat deze het dc in kan. Ook moeten de dozen met producten correct op de Euro-pallets zijn gestapeld. … … …

Plus RetailMeer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal >>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 2 – 2020.