Online supermarkt Crisp haalt €35 miljoen op

Crisp

Een nieuwe kapitaalinjectie van 35 miljoen euro moet online supermarkt Crisp in staat stellen verdere groei te realiseren. Tom Peeters, medeoprichter en CEO van Crisp: ‘We zijn trots op deze ronde, ook al kostte het meer moeite in het huidige klimaat. Investeerders hebben echter kunnen zien dat we met Crisp duidelijk koers houden met een gezond product en duurzaam model, in een onstuimige economie. Dat geeft vertrouwen.’

Ondanks een online boodschappensector die momenteel amper groeit, heeft Crisp een omzetstijging van 30 procent weten te realiseren met verbeterde marges. De boodschappen-app werd in 2018 opgericht, was in 2020 op orderniveau al winstgevend en verwacht in thuismarkt Nederland nog vóór de zomer van 2024 break-even te draaien.

Meer efficiëntie in de supply chain

‘Het is gelukt onze marge te verbeteren door een focus op continue kostenrationalisatie en meer efficiëntie in onze supply chain. Dat was ook nodig, gezien de hoge inflatie van vorig jaar. Daar zijn wij niet immuun voor. We focussen ons nu eerst op onze huidige markten, het realiseren van onze duurzaamheidsambities en ons bedrijfsresultaat’, vervolgt Peeters.

‘Onze eigen technologie faciliteert dat we zowel ingrediënten als maaltijden en maaltijdboxen aan kunnen bieden vanuit één efficiënt technologisch platform. Ik verwacht dat Nederland vóór de zomer winstgevend zal zijn. België volgt het jaar daarna, aangezien we daar pas een jaar operationeel zijn.’

Korte keten van boer tot bord

Crisp wordt in de nieuwe financieringsronde gesteund door zowel bestaande als nieuwe investeerders. De kapitaalinjectie wordt gebruikt om meer mensen deel te laten nemen aan een duurzamer voedselsysteem. Een systeem dat bestaat uit lokale en seizoensgebonden boodschappen, met een korte keten van boer tot bord.

De eigen operatie is vanaf eind dit jaar overigens ook CO2-neutraal. Crisp diende daarom afgelopen maand een aanvraag voor het B Corp-duurzaamheidslabel in. ‘Met Crisp nemen we onze verantwoordelijkheid als supermarkt. B Corp helpt ons met het verder vergroenen van onze operatie’, aldus Peeters.