Ondernemersvertrouwen in transport en logistiek daalt

ondernemersvertrouwen

Hoewel het goederenvervoer in het eerste kwartaal van 2020 nog een omzetgroei van 3,4 procent noteerde, is het ondernemersvertrouwen sinds begin april gekelderd. Ook stijgt de instroom in de WW fors. Dat blijkt uit de nieuwe Sectormonitor transport en logistiek.

‘Als gevolg van het coronavirus en de impact van de contactmaatregelen krimpt de Nederlandse economie. Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek veranderen mee. Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat het ondernemersvertrouwen daalt naar een zeer laag niveau’, meldt het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Dit niveau is zelfs het laagste sinds het begin van de metingen in 2009.

Transportondernemers tonen zich negatief over de ontwikkeling van de omzet, de bedrijvigheid en het economisch klimaat. Ook zijn er minder ondernemers met een personeelstekort. Tegelijkertijd is er een sterke stijging van het aandeel ‘andere belemmeringen’ voor bedrijfsactiviteiten.

Arbeidsmarktontwikkelingen op basis van cijfers UWV

De arbeidsmarktontwikkelingen op basis van cijfers van uitkeringsinstantie UWV (t/m mei 2020!) tonen aan dat het aantal vacatures daalt en de instroom in de WW – ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar – stijgt. Zo vroegen in mei van dit jaar in totaal 410 chauffeurs een WW-uitkering aan; in mei 2019 waren dat er met 242 beduidend minder.

Arbeidsmarktontwikkelingen op basis van cijfers Pensioenfonds Vervoer

Waar de impact van de corona-uitbraak in de UWV-cijfers al te zien is, is dat bij de cijfers over Q1 (t/m maart dus) van het Pensioenfonds Vervoer (nog) niet echt het geval. Wel neemt het aantal bedrijven iets af ten opzichte van vorig kwartaal (van 6962 naar 6903). Het aantal chauffeurs stijgt ten opzichte van vorig kwartaal (van 86.504 naar 87.334 chauffeurs), maar daalt vergeleken met een jaar eerder (88.116 chauffeurs).

Het totaal aantal werknemers groeit nauwelijks meer (154.894 werknemers). Dit is in lijn met de (sterke) afname van de instroom en de toename van de uitstroom. Het aandeel oproepkrachten (in alle functies) neemt in Q1 nog toe: 18 procent van de werknemers is oproepkracht, ten opzichte van 17 procent een jaar eerder. Het aandeel oproepkrachten onder de chauffeurs daalt tot net onder de 2 procent. De gemiddelde leeftijd van chauffeurs stijgt verder en ligt nu op 45 jaar.