Mission Command maakt supply chains wendbaar en weerbaar

Mission Command

De toenemende onzekerheid en onvoorspelbaarheid in supply chains vraagt om een nieuw type leiderschap. Het leger laat zien hoe dat leiderschap eruit kan zien, bleek tijdens het inNOWvate Supply Chain Event van Supply Chain Media. De elementen van het nieuwe leiderschap: definieer een heldere missie en schep een kader met duidelijke randvoorwaarden. En geef je mensen vervolgens de vrijheid om binnen dat kader te bepalen hoe ze de gestelde doelen moeten bereiken.

De term Blitzkrieg duidt op de razendsnelle opmars van het Duitse leger bij de start van de Tweede Wereldoorlog. Van Mart de Kruif, oud-commandant van de NAVO-strijdkrachten in Afghanistan, moeten we die term zo snel mogelijk vergeten. ‘Die Blitzkrieg heeft nooit bestaan. Het waren niet de Duitse tanks of vliegtuigen waardoor de oorlog werd gewonnen, maar het Duitse leiderschap.’

In zijn keynote tijdens het inNOWvate Supply Chain Event, 11 mei in Ede, legt De Kruif voor een aandachtig luisterend publiek uit wat hij bedoelt. Hij vertelt hoe de kopstukken van het Duitse leger na afloop van de Eerste Wereldoorlog met elkaar bespraken waarom zij de strijd hadden verloren. Zij constateerden dat alle offensieve acties waren mislukt, niet alleen die van henzelf, maar ook die van hun tegenstanders. ‘De oorzaak volgens hen was het gebruik van gecentraliseerd commandantschap. Het waren centrale commandanten die exact vertelden wat hun mensen moesten doen, waarom ze dat moesten doen en hoe ze dat moesten doen. Als de omstandigheden veranderden, moesten de mensen op het slagveld helemaal terug in de hiërarchie en toestemming vragen om iets anders te doen dan was opgedragen. Daardoor was er geen flexibiliteit, geen wendbaarheid.’

De Duitse commandanten besloten het voortaan anders te doen. Ze vertelden hun mensen nog steeds wat ze moesten doen en waarom, maar nooit meer hoe ze dat moesten doen. Dat lieten ze over aan de mensen zelf. ‘De creativiteit en flexibiliteit van één generaal is nooit zo groot als de creativiteit en flexibiliteit van de tienduizend strijdkrachten die onder zijn commando staan’, legt De Kruif uit. Deze aanpak noemden de Duitsers Auftragstaktik, wat later in het Engels is vertaald als Mission Command. ‘Kijk naar de oorlog in Oekraïne. Het echte verschil tussen het Russische en Oekraïense leger wordt niet gemaakt door het aantal strijdkrachten of door de tanks en vliegtuigen, maar door het leiderschap en het gebruik van Mission Command. Want ook als alle communicatielijnen zijn weggevallen, weet de commandant van een Oekraïens peloton precies wat hij moet doen.’ … … …

Verder lezen?

Cover Supply Chain Magazine - Raymond van der Putten

Het volledige artikel van 6 pagina’s is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in.
>>
https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/

Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine! >>