MediaMarkt rolt in Nederland nieuw omnichannel-concept uit

MediaMarkt

MediaMarkt rolt in Nederland een nieuw omnichannel-concept uit, waarbij online en offline volledig versmelten. De pilot moet van MediaMarkt de eerste echte omnichannel-retailer van Europa maken. ‘Met de uitrol is onze Nederlandse webshop verbeterd en de voorraadbeschikbaarheid inzichtelijker gemaakt. En behalve dat de magazijnprocessen zijn vereenvoudigd, zijn ook onze last mile delivery-processen gestroomlijnd en beter geworden’, meldt Pieter Odijk, head of supply chain Benelux van de elektronicagigant.

MediaMarkt richt de belangrijkste bedrijfsprocessen nu in vanuit het ‘one customer’-principe. ‘Klanten kunnen dan bij ons winkelen wanneer, waar en hoe zij maar willen, via online, mobiel, via ons callcenter, via social media of in de winkel: er is dan nog maar één winkelmandje waarin alle aankopen zitten’, legt Mustafa Gungor, commercial operations director Benelux, uit.

De dienstverlening aan de klanten zal daardoor op den duur wezenlijk veranderen. ‘Door deze eerste stap is het ontwerp en de functionaliteit van onze website state-of-art en gericht op het geven van de beste online ervaring aan onze klanten. Later zullen ook de winkelsystemen aan de omnichannel-omgeving worden toegevoegd’, aldus Gungor. Momenteel zijn retailers nog vooral multi- of crosschannel-bedrijven, met aparte online en offline kanalen.

Voorraadbeschikbaarheid inzichtelijker

Deze eerste fase van het omnichannel-project is van groot belang voor MediaMarkt, omdat daarmee het fundament wordt gelegd voor de rest van de internationale omnichannel-constructie. Voor Nederland geldt dat de webshop nu verbeterd is en er beter zicht is op de voorraadbeschikbaarheid. Daarnaast zijn ook de magazijnprocessen eenvoudiger gemaakt en de last mile delivery-processen gestroomlijnd, meldt Pieter Odijk.

Dat Nederland is uitgekozen als pilotland is volgens hem het gevolg van de stappen die hier eerder al gezet zijn. Zo biedt de ingebruikname van het geavanceerde Centraal Distributie Centrum in Etten-Leur in 2019 volgens Odijk de juiste basis voor de omnichannel-uitrol. Verder gebruiken consumenten in de Benelux volgens hem meer dan in andere landen, vaker en consistenter alle beschikbare kanalen om met MediaMarkt in contact te komen.

Strategisch bedrijfsmodel

De omnichannel-implementatie past volgens Mustafa Gungor in de visie die MediaMarkt heeft op de toekomstige elektronicamarkt. ‘Een naadloze omnichannel-ervaring is essentieel om concurrerend te blijven. Het is meer dan alleen een combinatie van e-commerce met traditionele winkels. Het is een strategisch bedrijfsmodel dat het gemak en de flexibiliteit van het digitale combineert met de klantervaring en de sociale aspecten van het fysieke winkelen. Alleen de bedrijven die dat lukt, zullen volgens ons in die markt overleven.’