Winkelketens in transitie naar omnichannel

omnichannel

Winkels, webshops, marktplaatsen, social commerce, click & collect, ship-from-store, crossdock, dropshipments; je moet het als retailer allemaal maar zien te organiseren. Hoe optimaliseer je de voorraad? Op welke manier ga je al die verschillende orderpatronen afhandelen? Hoe richt je je magazijnprocessen in? Intergamma, MediaMarkt en Welkoop geven een inkijkje in hun transitie richting omnichannel en hoe ze vanuit een centrale voorraadfunctie beter kunnen anticiperen op nieuwe ontwikkelingen.

In opdracht van Supply Chain Magazine hebben de vastgoedexperts van bureau Next Level de supply chain footprint van non-foodretailers in kaart gebracht. Dat levert een overzichtelijk plaatje op. Iedere retailer heeft één of twee distributiecentra (dc’s) van waaruit deze de winkels bevoorraadt, sommige hebben nog een apart magazijn voor e-commerce en that’s it. Wat je op het plaatje niet ziet, zijn de immense veranderingen die er plaatsvinden in de manier waarop retailers hun supply chains organiseren.

‘Winkelketens zitten in een voortdurende transitie’, zegt Casper Jansen van SCEX, dat bedrijven helpt hun supply chains toekomstbestendig te maken. ‘Ze hebben er de laatste jaren naast hun winkels veel verkoopkanalen bij gekregen, zoals webshops, marktplaatsen, mobile & social commerce. Veel van die kanalen zijn grensoverschrijdend en hebben allemaal hun eigen klantbelofte. Dat vraagt om een diversiteit aan logistieke oplossingen, geavanceerd order management en een integrale aansturing van de voorraad. Wat je ziet, is dat veel retailers hierin nu stappen maken. De meeste hebben hun planningsfunctie inmiddels centraal georganiseerd en ook gedigitaliseerd.’

Een retailbedrijf waar de transitie in volle gang is, is MediaMarkt, met in Nederland 49 winkels. ‘Ons centrale dc hebben we pas in 2019 in gebruik genomen, daarvoor werden winkels nog rechtstreeks door leveranciers beleverd’, zegt Supply Chain Director Pieter Odijk. ‘Door de forecasting & replenishment-functie te centraliseren, hebben we een efficiencyslag op het gebied van inkoop en logistiek gemaakt, maar het ging er ons vooral om… … …

Verder lezen?

omnichannelHet volledige artikel (4 pagina’s) is exclusief te lezen voor (digitale) abonnees. Heb je al een abonnement? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/

Nog geen abonnement en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem nu een abonnement. >>https://shop.supplychainmedia.eu/product/digitaal/