Logistieke hubs faciliteren emissieloos transport naar Rotterdamse bouwplaats

emissieloos transport

Het transport van steigermaterialen voor het Rotterdamse nieuwbouwproject Huis van Inspiratie gebeurt volledig emissieloos. Een unicum. De ontwikkelende bouwer ERA Contour zet elektrische vrachtwagens in om vracht van de logistieke hub naar de bouwplaats in Nieuw Crooswijk te vervoeren zónder uitstoot van CO2.

‘Wij zijn aangesloten bij het initiatief Logistiek 010 van de gemeente Rotterdam omdat we graag een bijdrage willen leveren aan een schonere stad en het optimaliseren van bouwtransport’, meldt Job van Zomeren van ERA Contour. In dit initiatief werkt de gemeente samen met een aantal bouwers en transporteurs, met als doel de uitstoot van het transport binnen de stad te minimaliseren. Door het opzetten van logistieke hubs, gecentraliseerde opslagterreinen buiten de stad, wordt het mogelijk om op termijn het transport binnen de stad volledig emissieloos te laten plaatsvinden.

Emissievrij goederentransport in de stad

Met Logistiek 010 maken overheid en bedrijfsleven zich samen sterk voor duurzame oplossingen die de luchtkwaliteit en de bereikbaarheid van de Rotterdamse binnenstad verbeteren. ‘Als gemeente vinden we het belangrijk om zelf een goed voorbeeld te zijn’, zegt Jos Streng, adviseur bij de gemeente Rotterdam. ‘Samen met Oslo en Kopenhagen werken we in het EU-project Buy Zero Emission Transport aan een gezamenlijk doel: in stappen naar volledig emissievrij goederentransport in de stad. Een voorbeeld als dit, waarbij verschillende partijen zich inspannen om bij te dragen aan die doelstelling, is een heel mooie én belangrijke stap in de goede richting.’

‘Just-in-time’-leveringen

Samen met MDB, de leverancier van de steigermaterialen, en vervoerder Breytner maakte ERA Contour afspraken om de benodigde steigermaterialen zonder uitstoot te transporteren. Daarbij worden elektrische vrachtwagens ingezet. Deze kunnen minder gewicht vervoeren dan standaard vrachtwagens. Om die reden worden er kleinere hoeveelheden in een keer geleverd dan normaal. ‘Dat betekent nog meer ‘just-in-time’-leveringen. Voor ons is dat een extra voordeel, omdat daardoor minder opslagruimte op het bouwterrein nodig is. Met name bij binnenstedelijke projecten is dat essentieel’, aldus Van Zomeren.

‘En omdat de vrachtwagens elektrisch zijn, produceren ze geen geluid. Een mooi bijkomend voordeel in de drukke binnenstad, en zeker voor de bewoners in de omgeving van de bouwplaats’, vult Streng aan. ERA Contour is inmiddels ook met leveranciers van andere bouwmaterialen in gesprek om de mogelijkheden voor emissieloos en efficiënt transport via de logistieke hubs te onderzoeken.