Duurzame bezorging mag van consument best langer duren

milieuvriendelijke bezorgservice

Langere bezorgtijden zijn acceptabel voor bijna de helft van de Nederlandse consumenten (49%) als de webshop waar ze hun aankoop hebben gedaan een duurzaam bedrijf is en vooral ook duurzame bezorgopties biedt. Dat blijkt uit onderzoek van Descartes Systems Group. Ook vindt 49 procent het geen probleem een product op te halen bij een pick-up point. 40 procent van de consumenten laat een aankoop altijd of regelmatig afhangen van hoe milieuvriendelijk een product of de retailer zelf is.

‘Veel retailers zien het aanbieden van duurzame bezorgopties als een extra en een nieuwe uitdaging. De realiteit is dat het hen nu al een kans biedt om marktaandeel te veroveren, bezorgkosten te verlagen en het milieu te helpen’, zegt Chris Jones, EVP Industry and Services bij Descartes.

‘Dit onderzoek toont aan dat veel consumenten er de voorkeur aan geven meer te kopen bij retailers met superieure duurzame bezorging en te kiezen voor milieuvriendelijke opties voor bezorging die zowel de impact op het milieu als op de leveringskosten verminderen’, aldus Jones.

Duurzame bezorging

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat bijna de helft van de Nederlandse respondenten langere levertijden accepteert wanneer ze het idee hebben zaken te doen met een duurzame organisatie. 50 procent vindt het – in het kader van duurzaamheid – prima om bestellingen vaak of altijd zelf op te halen.

46 procent van de Nederlanders geeft aan dat het ophalen in een winkel prima is. En 42 procent ziet ook wel iets in het combineren van meerdere bestellingen, die vervolgens eens per week worden afgeleverd. Deze resultaten zijn in lijn met de mening van 69 procent van de Nederlandse respondenten die aangeven het (zeer) belangrijk te vinden een actieve bijdrage te leveren aan een beter milieu.

Verpakkingsindustrie

Dat de verpakkingsindustrie op zoek moet naar duurzamere materialen, blijkt volgens Descartes duidelijk uit het feit dat 73 procent van de ondervraagden het (zeer) belangrijk vindt dat pakketten verscheept worden in materialen die hergebruikt kunnen worden.

Het onderzoek, uitgevoerd door Sapio, werd gehouden onder meer dan 8000 consumenten in negen Europese landen, Canada en de Verenigde Staten. 500 van hen kwamen uit Nederland. Het resultaat biedt retailers en logistieke organisaties volgens Descartes kritische inzichten in het belang van duurzaamheid bij aankoop- en bezorgingsbeslissingen van consumenten en hoe perspectieven verschillen per leeftijd en geografie.