Joris Jellema, Givaudan: ‘De uitdaging is de trend vorm te geven’

Joris Jellema

Givaudan, wereldwijd marktleider in geur- en smaakstoffen, begon 250 jaar geleden zijn lange reis in innovatie en overnames. Vanaf het prille begin in het Franse Grasse in 1768 tot aan de recente overname van Naturex werkt het bedrijf nauw samen met partners in food & beverage, consumentenproducten en parfum om geuren en smaken te ontwikkelen die consumenten over de hele wereld verrukken. In zijn onophoudelijke drive om te innoveren, investeert het bedrijf 10 procent van de jaarlijkse omzet in research om nieuwe en opwindende ingrediënten en technologieën bloot te leggen die ‘uw zintuigen activeren’.

Joris Jellema, Global Head of Supply Chain van de divisie Flavours, trad in 1995 toe tot Givaudan. Het bedrijf, met zijn hoofdkwartier in Zwitserland, beschikt over meer dan 100 productielocaties, telt wereldwijd meer dan 11.100 werknemers en behaalde in 2017 een omzet 5,1 miljard Zwitserse franc (4,5 miljard euro). Jellema bekleedde voordien functies in supply chain en operations in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Singapore en Indonesië. Momenteel werkt hij vanuit het Zwitserse Kemptthal. De divisie Flavours genereert ongeveer 55 procent van de bedrijfsverkopen, vorig jaar 2,708 miljard Zwitserse franc. In zijn rol stuurt Jellema als functioneel supply chain-leider regionale supply chain-hoofden aan alsmede de strategische supply chain-agenda. Dit in nauwe samenwerking met de smaakstoffendivisie en de afdeling Inkoop. Als lid van het wereldwijde operationsteam werkt hij nauw samen met het hoofd ‘manufacturing excellence’ als ook de regionale operationele hoofden.

Wat is de bedrijfsstrategie (of divisie/supply chain): product leadership, operational excellence of customer intimacy?

‘De focus van de divisiestrategie ligt op klantbehoeften in een voortdurend veranderende omgeving. We streven ernaar een innovatieve, meest logische partner te zijn door klanten superieure en duurzame oplossingen te bieden. Onze innovatie weerspiegelt hun behoeften, van kleine foodproducenten tot wereldwijd opererende FMCG-bedrijven. Wij gebruiken veel natuurlijke ingrediënten en werken volgens een duurzaam businessmodel om waarde te creëren voor de vele stakeholders waarmee we werken. In deze zeer creatieve en innovatieve omgeving is de flexibiliteit van supply chain essentieel. Het is ons doel om maximale flexibiliteit op alle gebieden te bewerkstelligen. Daartoe beschikken we over 25 initiatieven om om te gaan met een meer gefragmenteerd productaanbod, het verbeteren van visibility en het verkorten van de lead time van nieuwe productintroducties, waarvan we er wereldwijd maandelijks 300 hebben.’

Waarvoor ben je verantwoordelijk, kijkend naar de supply chain?

‘Mijn supply chain-verantwoordelijkheden zijn gefocust op planning en levering, in nauwe samenwerking met onze wereldwijd opererende inkooporganisatie, de productiefabrieken en mijn evenknieën in de smaakstoffendivisie. Het team van supply chain-leiders is opgezet voor vier regionale supply chain-hoofden en de wereldwijd opererende hoofden van transport, planning en warehousing.’

Wat zijn momenteel de belangrijkste zakelijke uitdagingen achter de supply chain-projecten?

‘Consumentenvoorkeuren wijzigen in rap tempo, hetgeen resulteert in het aanbieden van verschillende, meer gevarieerde producten aan onze klanten. Iedereen die wel eens de lokale supermarkt bezoekt, zal deze ontwikkeling de laatste jaren hebben opgemerkt. Meer en meer consumenten besteden meer aandacht aan hun eetgewoonten en de ingrediënten in hun favoriete merken. Consumentenbewustzijn kent vele dimensies, van het begrijpen van de ethische zijde van de supply chain en voorkeuren voor specifieke hoofdingrediënten tot het belang van organische en natuurlijke bestanddelen. Als marktleider in natuurlijke smaken is Givaudan erop gebrand om oplossingen te bieden voor alle smaken en dit vereist meer transparantie, gemiddeld kleinere order- en pickgroottes, een groter aantal beschikbare natuurlijke ingrediënten en een wendbaardere supply chain. We streven naar meer visibility in de inbound supply chain en, met dertig fabrieken in vier regio’s, produceren we zo dicht bij de consument als mogelijk is.’

Welke supply chain-uitdagingen houden je ’s nachts wakker?

‘Consumenten willen natuurlijke smaken, terwijl datgene dat onze planeet kan leveren, beperkt is. Bij Givaudan investeren we erin om ons te verzekeren van toegang tot natuurlijke ingrediënten, via herkomstprogramma’s waarin we samenwerken met boeren in verschillende landen tot joint ventures met telers van citrusvruchten. Onze grondstoffen komen uit alle hoeken van de wereld en we hebben een uniek programma voor risicobeoordeling en -beperking voor grondstoffen ontwikkeld tussen Inkoop en Supply Chain om te kunnen anticiperen op risico’s en om ons vermogen om onze klanten van dienst te kunnen zijn te maximaliseren. Soms is het onvermijdelijk unieke grondstoffen uitsluitend in te kopen in een regio of land, vooral botanische materialen. In dit geval kan een hevige storm, aanhoudende droogte of een nat voorjaar potentieel onze levermogelijkheid beperken. Ook komt het voor, in China bijvoorbeeld, dat leveranciers hun fabrieken moeten sluiten om deze aan te passen om te kunnen voldoen aan de nieuwe milieuvoorschriften van dat land.’ … … …

Meer lezen?

Lees nu het complete interview op iPad- of Android-tablet >>

of

neem een print-abonnement >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 5 – 2018.