Innovaties moeten Europese markt voor trucks redden

De Europese markt voor trucks is nog lang niet op zijn oude afzetniveau. De transportsector is veel efficiënter gaan werken en vrachtwagens rijden meer uren per dag. Tegelijk zit de markt nog steeds niet op het volume van 2007 en de periode daarvoor, bericht het FD in artikelen gepubliceerd op 6 en 10 februari 2015. Wel wordt er flink geïnnoveerd in de branche, en die innovaties kunnen de branche wellicht redden.

In heel Europa wordt de markt gedrukt door de tendens het bestaande wagenpark te optimaliseren. Transporteurs hebben financieel een flinke stap teruggedaan en proberen nog zo veel mogelijk uit hun wagenpark te halen. De beladingsgraad wordt opgevoerd en vrachtwagens rijden vaker dag en nacht, met twee chauffeurs. Vooral in Nederland is deze optimalisatie sterk en succesvol door de focus op grote logistieke netwerken en de inzet van ICT en boardcomputer.

In de jaren voorafgaand aan de kredietcrisis, in 2006 en 2007, werden in de Europese Unie 330.000 zware en middelzware trucks verkocht. Vorig jaar waren dat er 227.000, een derde minder dus. Voor dit jaar verwacht het Amerikaanse Paccar, sinds 1996 moederbedrijf van truckfabrikant DAF in Eindhoven, dat dat aantal tussen de 200.000 en 240.000 zal uitkomen.

Transporteur verleiden

Mogelijk kan de transporteur worden verleid met nieuwe technieken die vrachtwagens zuiniger en schoner maken. Zo bleek DAF onlangs bij de onafhankelijke European Truck Challenge voorop te lopen op het gebied van brandstofefficiency en CO2-emissie. Het bedrijf rekent erop dat die resultaten zich zullen vertalen in stijgende marktaandelen.

Platooning oftewel connected adaptive cruise control heeft daarbij de toekomst, zeggen de vernieuwers en beleidsmakers in de transport- en mobiliteitswereld. Adaptive cruise control is op de Nederlandse snelwegen al praktijk. Het nieuwe connected schuilt in de wifi-techniek in de eerste vrachtwagen die het remmen, versnellen en sturen van de volgtrucks automatisch regelt. En dat is nieuw voor de Nederlandse snelwegen.

Het voordeel van platooning is 7 procent brandstofbesparing en beduidend minder uitstoot van CO2, minder beslag op de wegcapaciteit en dus minder files. En het is veiliger. De volgtrucks reageren op de eerste trucks in enkele milliseconden. En zelfs bij een noodstop verandert de tussenruimte tussen de vrachtwagens niet.