Henkel vergroot grip met vereenvoudigd S&OP-proces

Gebaseerd op een grondig onderzoek concludeerde de Duitse multinational Henkel dat een state-of-the-art S&OP-proces een significante bijdrage zou kunnen leveren aan de geplande groei van de omzet en de winstgevendheid. Voor het maken van het procesontwerp riep Henkel de hulp in van Involvation. Geïnteresseerden kunnen er op 13 april tijdens de Supply Chain Day meer over horen.

Het Duitse Henkel bestaat uit drie wereldwijde business units: Laundry & Home Care, Beauty Care en Adhesive Technologies. Het bedrijf heeft meer dan 50.000 medewerkers en genereerde in 2015 een omzet van 18 miljard euro. De Business Unit Adhesive Technologies is goed voor 50 procent van de wereldwijde omzet. Target voor 2016 is zelfs een omzet van 20 miljard euro, in combinatie met wederom een stevige groei van de winst.

Ten behoeve van het S&OP-proces ontwikkelde Henkel een standaard blueprint voor de drie business units, die vervolgens aangepast moest worden aan de specifieke kenmerken van de verschillende Business Units en regio’s. Aanvankelijk voor Europa en vervolgens ook voor APAC, IMEA en LATAM.

Tijdens het ontwerpen en de implementatie is veel aandacht besteed aan changemanagement, waarbij gebruik gemaakt werd van het Involvation-changemanagementmodel (een variant van het ‘Human Capital Model’). Om het belang van alignment te ervaren en buy-in te creëren bij alle functies werd daarnaast gebruik gemaakt van de S&OP-variant van The Fresh Connection, de bekende value chain simulatie.

Supply Chain Day

Tijdens de Supply Chain Day in Scherpenzeel op 13 april zal dieper worden ingegaan op het ontwerpproces en op de gehanteerde veranderaanpak. De presentatie van Involvation maakt onderdeel uit van de stream ‘S&OP’, waarin ook Slimstock en Redwood een presentatie verzorgen.